Jag tror jag börjar fatta vad motkoppling i katodföljarfallet innebär:
Jag har ovan härlett uttrycket för förstärkningen och repeterar
\(A_v=\frac{g_mR_k}{1+g_mR_k}...5\)
sen vet vi att uttrycket för en negativt återkopplad förstärkare ser ut enligt
\(A_v=\frac{F}{1+\beta F}...1\)
I fallet katodföljare leker vi att det är lätt att inse att
\(\beta=1...18\)
Varför slingförstärkningen (e.g själva motkopplingen) är
\(\beta F=F...19\)
Om man då mappar ekv 5 och ekv 1 så ser man att
\(F=g_mR_k...20\)
där Rk egentligen skall parallellas med lasten för korrekt värde.
Man ser sen i ekv 5 att om gmRk (eller BF) >>1 så gäller Av=1/B (på samma sätt som för en OP:amp).
Men man har alltså en slags råförstärkning här dvs gmRk vilket är nåt jag aldrig tänkt på.
För liten dämpning, om man säger, så ska alltså gmRk vara hög men om den är hög är alltså råförstärkningen hög och då Beta är ett blir slingförstärkningen hög dvs motkopplingen blir hög.
Samtidigt ser jag en finess man kan ta till här om man ogillar hög motkoppling, varför inte sätta
\(gmRk=1...21\)
och bara få ut halva inspänningen för då är motkopplingen bara 0dB?
Jag ogillar motkoppling väldigt mycket, det ska nyttjas med måtta och när det är befogat som lite linjärisering av (slut)rör och trafo t.ex, 20dB är max jag kan tänka mig även om 14dB är mer idealt, fast detta ärbara en åsikt.
Säg att man, på samma sätt, vill nyttja max 20dB motkoppling, då ska alltså gmRk<10 eller
\(Rk_{eff}<10*\frac{1}{g_m}...22\)
där Rkeff=Rk//RL.
Jag brukar annars använda nämnaren i ekv 1
\(1+\beta F...23\)
som definition på motkoppling för det är den delen av uttrycket som t.ex drar ner utgångsimpedansen hos ett slutsteg (spänningsåterkopplat).
Hoppas jag lät mindre av en besserwisser idag än igår
MVH/Roger
PS
Ekv 21 går också under namnet impedansanpassning och det borde vara väldigt attraktivt i audiofil-kretsar