Pulsräknare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
spit64

Pulsräknare

Inlägg av spit64 »

jag har tänkt bygga en pulsräknare till min Mercedes där du kollar felkoder,jag har gjort en av en vanlig spänningsprovare LED typ där jag bara klippt in en brytare på minus sidan,men funderar på att bygga en som räknar pulserna så man slipper räkna blinkningarna på spänningsprovarn. Den fungerar så här att jag kopplar in den på stift 1; jord, stift 8: som går till bilens dator och där har jag 11V på detta stift där kopplar jag också in jord sidan på spänningsprovarn och mellan stift 1,8 har jag brytarn sen kopplar jag plus sidan till stift 16, där har jag 12V, sedan så trycker jag på brytarn 3 sek dvs jord då blinkar lampan på spänningsprovarn antal gånger.Jag har en som räknar positiva pulser på denna sida http://www.elektrobygg.com/katalog/sida12.pdf vad jag förstår av att det är spänning på stift 8 så måste jag ha en som räknar pulser positivt, fast jag tänkte bygga en där jag kan använda en LCD VI-509-DP-RC som jag redan har.
FRÅGA1:Vilken pulsräknare ska jag ha en som räknar positivt eller negativt
Fråga2: Kan jag förstöra något i bilens dator om jag använder fel pulsräknare.
Jag är ganska grön på elektronik sidan hoppas någon kan hjälpa mig.
farskost

Inlägg av farskost »

En vanlig 4017 borde räcka för att räkna pulserna, om det inte är mer än 10 pulser. Du kopplar in pulserna på klockingången på ic'n och sedan en led till varje utgång så kommer den att räkna upp ledsen trån ett till tio. Du får nog även koppla inte en resetknapp till kretsen för att kunna nolställa räknaren om det finns många koder att hämta.

Mer info om 4017 hittar du här:
http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

Om du känner att du vill vara lite mer advancerad kan du alltid ta och bygga allt runt en µC och få upp felkoderna i textformat på en LCDdisplay, men det kanske är lite overkill : )

//St
spit64

Inlägg av spit64 »

Den måste kunna räkna upp till 60 för felkoderna är 1-60 ska fundera lite vad det finns för allternativ
farskost

Inlägg av farskost »

Då får du använda två stycken 4017, sista utgången på den första kopplar du till ingången på den andra, och till reset på sig själv. Då kommer den ena att räkna upp till 9, när den kommer till 10 kommer den att nolställa sig själv och lägga till ett på "Tiotalsräknaren" då kommer 99 vara det största talet du kan räkna till.

//St
Skriv svar