Endast 1k8: 20mVpp ut, 1Vds
Endast spolen + feta vridkondingen (3Vds): 750mVpp vid C(feta)=11pF enligt APPA, +7pF för proben=18pF
Gul verkar vara på endast 10pF ty 0 adderat=>maxläge, 10pF adderat=>minläge
UT@5V (Vds/Idss=3/4): 800mVpp (sämre upplösning ty förväntade mig stor signal vid 10V)
UT@10V (Vds/Idss=7,8/4,4): 1400mVpp, ingen revolution direkt men nån slags indikation ty nästan 100% högre utsignal
IN: 150mVpp och detta oavsett 5V, 10V eller 0V Vsup, så insignalen från KD-testaren är stabilt 150mVpp/10,7MHz
UT@10V borde dock varit ännu högre ty rp ändras exponentiellt i Triode Region.
En observation man kan göra när det gäller I/V-diagram för JFET/Pentod är att rp är högre ju längre ner man strömmässigt ligger (gm är samtidigt sämre), dels ska jag dock inte köra Pentoder dels verkar det som om detta resonemang inte riktigt håller för vad jag faktiskt får ut, borde blivit exponentiellt mycket bättre med drivspänningen.
Ett litet test jag nu känner för ifall det trots allt är trissan som spökar är att sätta en 1N4148 i serie mellan source och backe, då biseras trissan nämligen på Vgs=-0,7V som ger aningen lägre ström men "plattare" rp.
Vi tittar lite i I/V-diagrammet...jag ser att jag kommer väldigt långt ner i I/V-diagrammet, strömmen tycks gå från runt 4mA till knappt 2mA, vid 5V innebär det 4Vds, vid 10V innebär det 9Vds men eftersom utsignalen knappt pendlar 1Vp så kan man ligga 1V från matning i bias, känns dock som om jag bör byta Rd till minst det dubbla, speciellt om detta skulle råka bli bättre, tror jag i så fall satsar på att klippa signalen

Fast det här är ingen lösning, jag har redan vid Vds~8V ett fullt utplanat I/V-diagram dvs rp är maximal, ändå är utsignalen fortfarande löjligt låg (10ggrs förstärkning bara i runda slängar).
Nej, det är nog nåt annat som spökar.
Dock är det lite intressant att förstärkningen faktiskt nästan dubblerades vid dubblerad matningsspänning (Vds nästan tredubblades).
Märkte förresten att över 10V matning hände i praktiken inget mer, förstärkningen stannade upp bara, samtidigt ser man, om man jämför gm vid 3Vds och typ 8Vds så är den i alla fall 50% högre vid 8Vds så kanske rp inte har med det här att göra alls utan det var helt enkelt en ökning i transkonduktansen (Av=gmZo) som gjorde det, eventuellt en kombination.
Med linjal får jag gm@3Vds=1,5cm medans jag får 1,9cm vid 8Vds (+27%, bara), nej detta är tydligen inte hela sanningen, det är nåt mer som spökar.
Jag tror på en kombination här (där dock förändringen hos rp borde spelat mycket större roll) där ökningen av rp spelar en del av rollen medans ökningen av gm spelar den andra delen av rollen MEN att jag har kört huvudet i väggen!
Fast helt klart är att vid Vds>6V fungerar trissan bättre.
Eftersom Av nu är runt 10=gmZo så är Zo nu nånstans runt 3k3 (databladsverifierad gm@8Vds/Idss~3,2mS~3mS).
3300 Ohm är alltså allt jag får upp LC till, detta är oacceptabelt!
Xo är förresten runt (C~18pF): 830 Ohm
En lekfull Q är då 3300/830=4

Nej, nästa steg blir att linda om trafon till hälften för det lär ligga nåt i vad YD1150's gedigna erfarenheter säger dvs att MF-trafos inte ska avstämmas med så små kondingar som ~10pF, det är VHF-trafos som skall avstämmas med sånt.
Så jag ska lyda detta trevliga råd och linda en "halv" trafo (trots att jag inte gillar det), och jag börjar med exakt samma typ av tråd bara för att jävlas

MVH/Roger