Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Om du använder funktionen: Sök efter författare: på det inlägg som du är intresserad av så, har denne författare med största sannolikhet
berättat om sin skrivare och dess + och - egenskaper i flera av de då visade trådarna.
berättat om sin skrivare och dess + och - egenskaper i flera av de då visade trådarna.
persika skrev:En intressant tråd. Vilka skapelser det går att göra.
Har länge varit intresserad av att skaffa en egen maskin, men vet inte vilken man ska välja.
Skulle vara fint om ni skrev i inläggen vilken maskin som använts.
jag köpte nyligen en zortrax m200. Är mycket nöjd och det är en sk plug n play. DVS du har inte så mycket du kan pilla på gällande inställningar men den funkar däremot hela tiden. Och printar med bra kvalitet
Nackdel. den är dyr och du måste använda deras egen plast.
Jag kör Ultimaker 2+ / 3, fungerar riktigt bra out of the box, och har bra "fire and forget" presets, men är samtidigt öppna så att du kan pilla på precis vad du vill utan att känna dig begränsad senare, och du kan använda vilket filament du vill.
(jag kan väl inte ses som helt opartisk pga mitt jobb, men min personliga erfarenhet av skrivarna är mycket positiv)
(jag kan väl inte ses som helt opartisk pga mitt jobb, men min personliga erfarenhet av skrivarna är mycket positiv)
"Fixat så att växten hamnar i rätt höjd i krukan och att den har en liten vattenbuffert. "
PLA plast tål inte vatten har jag nyss lärt mig, men du kanske körde med något annat?
PLA plast tål inte vatten har jag nyss lärt mig, men du kanske körde med något annat?
PLA har tålt vatten för mej, jag har haft ett filter av PLA som låg under vatten hela förra sommaren och får fortsatt förtroende i sommar.
En pryl i PLA är dock inte vattentät, var det det du menade?
En pryl i PLA är dock inte vattentät, var det det du menade?
Nja, jag läste någonstans att det mer eller mindre löste upp sig med tiden. Men "med tiden" var inte närmare specifierat så man kanske pratade om en eller två miljarder år, fast jag fick nog känslan att det rörde sig om en betydligt kortare tid. 

Det handlar inte om en förväxling av PLA och PVA då?
- Henrik Kjellberg
PLA löser upp sig i vatten, men det är högst märkesberoende. Vissa märken är kraftigt nedbrutna efter ett år medans andra inte visar minsta tecken på att vara påverkade. Finns en bra test på Youtube om det, kan se om jag hittar den igen...
Blev ett linslock till mitt mikroskop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nattens bravader, en vindsnurra:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nä, köpte på mig så mycket kullager att jag börja fundera på vad mer kan jag göra än fidgets...
Du får montera dit några magneter och en spole, så att du kan ladda mobilen med hjälp av den 
/// Marcus

/// Marcus