hirrebirre skrev:Tack för svaren.
Bifogar en bild på hela ritningen om det ger klarhet.
Imho är det ju även direkt felaktigt att skriva 0V på en utav faserna på primärsidan. Man kan ju tro att det är samma spänning där som på den jordade sekundärsidan, eller tänker jag galet?
Vill påpeka att allt detta sitter monterat i ett skåp, faserna hämtas från skena alltså inga långa ledningar.
Ingen har väl skrivit 0V på en av faserna. Om jag ser rätt är faserna på primärsidan märkta L1 och L3. Däremot verkar det som om tillverkarna av transformatorn märkt transformatorns mittnolla med 0V. Oavsett vad de märkt den med vore det väl fel att skriva något annat än vad den är märkt med. Jag tycker det framgår tydligt i detta elkretsschema vilka potentialer vi har var.
Märkningarna i ett trefassystem är L1, L2, L3, N och PE. Om det inte är ett TN-C system då är märkningen L1, L2, L3 och PEN. En viktig förändring mot tidigare (när vi sa "nollan") är att N är Neutral, dvs neutralskena, neutralledare etc. Vi ska alltså inte säga "nollan" etc. Nu är det svårt att lära gamla hundar att sitta på nytt sätt, därför kommer nog detta att sitta kvar länge.
Märkningen på sekundärsidan ser jag inte riktigt men tycker att det ser ut som om den är märkt 0V. Här är det väl svårare att säga vad som är korrekt märkning. Den ligger tydligen kopplad till PE. Men att kalla den PE vore fel. Borde inte finnas något hinder att kalla den 0V.