Det är daks för mig att uppdatera projektet här på tråden. Det var länge sedan vi passerad en vettig gräns för detta projekt. Men så länge det är roligt och förra sommaren var jag en glad vattnare i sommarens värmebölja, och gräset stickande grönt
Några slutsatser efter ett par års användning:
- Jäkar vilken kvalité, inga problem med spridare trots vintrarna och jag har rengjort en ventil en gång, för att jag var dum nog att köra utan filterpatron en dag. Annars inga problem alls. Alla inställningar i spridarna är som när jag gjorde dom.
- Buffertlösningen med en tank funkar sådär, pumpen är för klen och vattnet tar slut för fort. Lösningen på detta var att bygga en by-pass så jag kan koppla på vatten direkt från borrhålet och på så viss få högra tyck och slippa oljudet från pumpen. Men buffert tanken var till stor glädje då vi hade ett par strömavbrott i vintras var av ett i 22 timmar, då tackar man för elverk, vedpanna och 600 liter vatten i källaren.
- Alldeles för jobbigt att springa och sätta på spridarna, detta gjorde jag hela förra sommaren och har bestämt mig att denna sommaren skall det bli en bra styrning som vattnar på nätterna.
- En zon med tre spridare på är för mycket för min djuphåls pump, så detta har byggts om.
Jag har övergett den gamla styrningen och nu ligger än så länge på vattentanken ett nytt Arduino MEGA kort med Ethernet shield. På denna en webbserver som nås i hemmanätverket.
Detta resulterar i att det ser ut så här i telefonen.
By-pass ventilen:
Och slutligen en bild på de nya ventilerna som ligger ute i gräsmattan för att slippa gräva fram ännu en slang 35 meter:

Allt det ligger under ett snyggt litet täcklock som någon ingenjör har tagit fram en gräsligt ful grön på som mer liknar någon varsel väst. Kort kommer vid tillfälle.
Fortsatta projektet är att nu att se till att lägga in så jag kan göra ett veckoschema för vattningarna. Jag funderar på att sätta ut en regnmätare för att på så vis kunna få ett hum om hur lång tid det tar att vattna exempelvis 10 mm och sedan lägga schemat efter det.
Fortsättning följer...