Snabb fråga bara: Hur lossar man en chuck? *foto*
Snabb fråga bara: Hur lossar man en chuck? *foto*
Det sitter en skruv i mitten ... inne i chucken ... den har jag lossat, men sen då? Ska man vrida eller dra eller...
Senast redigerad av netrunner 17 maj 2006, 00:11:02, redigerad totalt 1 gång.
Jag försökte också få loss en chuck en gång.. Skruvade loss skruven i mitten, sen kom jag inte längre..
Men när jag tänker efter nu så tror jag axeln är som en kil, så det är väl bara att banka/dra loss den..
På pelarborrmaskinen i skolan sitter en bit "axel" på chucken, man sticker in den i ett hål i den riktiga axeln.
Men där är "chuck-axeln" iaf. sådär kilformad, det är ingen skruv där heller, man bara bankar fast den i hålet..
Men när jag tänker efter nu så tror jag axeln är som en kil, så det är väl bara att banka/dra loss den..
På pelarborrmaskinen i skolan sitter en bit "axel" på chucken, man sticker in den i ett hål i den riktiga axeln.
Men där är "chuck-axeln" iaf. sådär kilformad, det är ingen skruv där heller, man bara bankar fast den i hålet..
För att skona lagren så mycket som möjligt, så precis under chucken på axeln så brukar det vara avfräst lite så att det är platt så att det går att använda en tunn skiftnyckel så att man får mothåll på axeln. Men chucken kan som som sagt sitta ordentligt ibland så lite milt våld kan ibland behöva vara på sin plats.
Tja, vad ska man säga...
Det har löst sig eller rättar sagt så är frågan inte aktuell längre. Hoppas att andra som läser tråden kan ha nytta av det.
I brist på att inte få loss chucken så föll min blick på växellådan.
Den låter lite mysko så kanske behöver den en droppe olja? (nej nej nej varför skulle den vilja det för!!!)
Således öppnar man den och det trillar ut en massa roliga små kugghjul!!! tjoho undra hur dom satt?
Efter att ha pillat ett tag nu så vet jag att dom bara passar på ett sätt. Tyvärr så går det inte riktigt att stänga växellådan riktigt nu, det fattsa 2-3mm får att "locket" ska gå på. Nu låter den deffinitift som det något riktigt fel med den. Bra jobbat
Och jo, den är full med svart kläggit fett, så någon olja behöver den inte...
Suck...
Det har löst sig eller rättar sagt så är frågan inte aktuell längre. Hoppas att andra som läser tråden kan ha nytta av det.
I brist på att inte få loss chucken så föll min blick på växellådan.

Den låter lite mysko så kanske behöver den en droppe olja? (nej nej nej varför skulle den vilja det för!!!)
Således öppnar man den och det trillar ut en massa roliga små kugghjul!!! tjoho undra hur dom satt?
Efter att ha pillat ett tag nu så vet jag att dom bara passar på ett sätt. Tyvärr så går det inte riktigt att stänga växellådan riktigt nu, det fattsa 2-3mm får att "locket" ska gå på. Nu låter den deffinitift som det något riktigt fel med den. Bra jobbat

Och jo, den är full med svart kläggit fett, så någon olja behöver den inte...
Suck...

När jag en gång öppnade en växellåda till en skruvdragare så var där en ring med små stålkulor längst ner i växellådan som gör att skruvdragaren "klickar" om det blir för stort motstånd. Kolla så att dessa kulor (om där finns några) ligger i sina hål annars blir det precis som du säger några millimeter kvar för att det ska gå att stänga växellådan.