Avgränsning med magnetfält

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Icecap skrev:Hur är mottagarespolan orienterat i förhållande till sändarspolan?
Är resonansfrekvensen den rätta?
Sladden är vinkelrät mot spolen, annars händer inget=) Jag har finjusterat frekvensen på kabeln m.h.a. en spänningskub så att den ska matcha resonansfrekvensen. Dock kom jag att tänka på en sak, spolen är denna som har järnkärna, vilken kanske inte är bra? Kanske ska testa att linda en själv...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Läs reglerna är du snäll, speciellt #1 (den om att inte citera föregående inlägg...)

2: När du får _halva_ sändarfrekvensen på mottagarespolan.... säger det inte dig att mottagaren kanska har den halva resonansfrekvens av vad du sändar ut? Det är iaf den tolkning jag gör. I detta antar jag att du har mätt med ett oscilloskop

Edit: Spolan du länkar till duger helt fint till detta.
evert2

Inlägg av evert2 »

gluttonous:
Hur som helst, dom är byggda och testade nu, men utan likriktare än så länge. Jag kör ut 125mA på kabeln. När jag håller kabeln 10cm från spolen kan man ana lite störningar, men först när man är 1 mm ifrån spolen händer något dramatiskt, nämligen att frekvensen halveras i sensorn. Är det vad som ska hända? Varför reagerar den inte på längre avstånd?
Det var ju inte bra :? ..då måste nåt va galet. Hmm vad använder du för OP förresten?
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Evert2: Jag använder OPA337, du kan se ritningarna i mitt tidigare inlägg häromdagen.

Icecap: Jag ser på oscilloskopet att fyrkantsvågen som kommer ut på kabeln från 555'an är hög i 25us och låg i 25us. Är inte det en frekvens på 20kHz? Jag räknade ju ut med formeln här att 555an skulle ge 40kHz. Kollar man vad som kommer ut från sensorn när ingen kabel är i närheten, så är det en växelspänning +/-2,5V som är hög och låg i 25us. Likaså räknade jag här ut att frekvensen skulle bli 1/(2pi*sqrt(C*L)) = 40kHz. Konstigt att det inte stämmer.

Menmen, huvudsaken är ju att dom är samma på kabeln och sensorn, och det verkar de ju vara. När kabeln kommer nära sensorn blir dock signalen från sensorn hög i 50us och låg i 50us.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och du försöker att ta en svängningskrets som är avstämd till 41,093KHz för känna av en 20KHz signal? Det är ju dödfödd!

Kör upp 555'ans frekvens till rätt och kolla på oscilloskopet samtidig (mottagaresidan) då kommer du att se en avsevärd skillnad.

Jag förstår av din uträkning att svängningskretsen är 15mH och 1nF vilket ju ger 41093,6Hz men då är det inte inräknat komponenttoleranser + strökapaciteter så den blir effektivt sett lite lägre.

Om du använder en 7555 som oscillator framgår det tydligt av databladet att dens frekvens är hälften av "normala" 555'or men hur som helst ska du trimma frekvensen kraftigt upp, det finns en anledning till att man byggar en svängningskrets...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag tänkte bygga en precis likadan grej snart. Jag tänkte bara beställa spolar först. Tror ni att denna kan duga: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2015770.htm?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du hade skrivit:
[.url=http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 015770.htm]"58-088-29"[/url]
="58-088-29"
hade det gått bättre.

Ta bort punkten i [.url=.... för att få till det.

Edit: och spolan är precis samma som den förra användare...
gluttonous

Inlägg av gluttonous »

Det fungerar bra nu! Självklart såg jag till att ha samma frekvens på sändaren och sensorn. Spolen var dock inte bra för ändamålet, en luftlindad på 30,5uH med en kondensator på 520nF gjorde susen.
evert2

Inlägg av evert2 »

Bra att det ordnade upp sig.... i skolan så använde vi oss av
en spole med värde: 4700µH/ 9,66 ohm, elfa art.nr 58-087-79 - så spolar med ferritkärna fungerar..menmen...
Skriv svar