Kanske Ventbranchens egna standard... (Det var där jag byggde skåp, men såg iof aldrig någon annan (mer än de på vår firma då) som använde samma färgsystem)TomasL skrev:AndLi, så har det sett ut i alla skåp jag varit inne i.
Standard för färger på kablar i industriella styrskåp?
Re: Standard för färger på kablar i industriella styrskåp?
Jag har nyss börjat som styr-och-regler-tekniker och jag tyckte det var lite tråkigt med få färger, då det inte fort går att "förvänta" sig en potential på en ledare, och eftersom det inte verkar vara något direkt skrivet i sten om vilka färger man använder, så knåpade jag ihop min egen som jag följer ganska hårt.
För övrigt så tycker jag det bör poängteras att elektriker verkar kategoriskt kassa på att korrekt definiera DC. +24 VDC och -24 VDC innebär en potentialskillnad på 48V, vilket jag tvivlar på att det avser. 0 VDC, GND, eller bara +/- härlett från batterier, är en mer korrekt benämning. Förstärkarkretsar behöver nämligen ofta både positiv och negativ spänning.
Fas 230V-400V: Svart
Nolla (1-fas skåp): Svart (Pga att stickproppen går att fasvända.
Nolla (3-fas): Ljusblå
PE: Alltid Gulgrön
DC (0 V): Blå / Mörkblå
DC (+24 V): Röd
AC (24 V): Röd
PLC Digital Output: Grön
PLC Digital Input: Lila
Analog styrsignal: Grå (Ex: retur från potentiometer)
DC (Okänd potential): Vit (Ex: mellan två brytare)
DC (Annan spänning): Orange (Ex: 0 V-10 V matning till var sida på potentiometer för hastighet på frekvensomriktare)
Kan tilläggas att jag även använder samma färger i mina kopplingscheman så de stämmer överens med vad som finns i skåpet.
Massa färger <3
Kabelnumrering enligt potential. Alltid numrerade kablar.
(Ursäkta för att skaka liv i en gammal tråd, men jag kände för att flika in)
För övrigt så tycker jag det bör poängteras att elektriker verkar kategoriskt kassa på att korrekt definiera DC. +24 VDC och -24 VDC innebär en potentialskillnad på 48V, vilket jag tvivlar på att det avser. 0 VDC, GND, eller bara +/- härlett från batterier, är en mer korrekt benämning. Förstärkarkretsar behöver nämligen ofta både positiv och negativ spänning.
Fas 230V-400V: Svart
Nolla (1-fas skåp): Svart (Pga att stickproppen går att fasvända.
Nolla (3-fas): Ljusblå
PE: Alltid Gulgrön
DC (0 V): Blå / Mörkblå
DC (+24 V): Röd
AC (24 V): Röd
PLC Digital Output: Grön
PLC Digital Input: Lila
Analog styrsignal: Grå (Ex: retur från potentiometer)
DC (Okänd potential): Vit (Ex: mellan två brytare)
DC (Annan spänning): Orange (Ex: 0 V-10 V matning till var sida på potentiometer för hastighet på frekvensomriktare)
Kan tilläggas att jag även använder samma färger i mina kopplingscheman så de stämmer överens med vad som finns i skåpet.
Massa färger <3
Kabelnumrering enligt potential. Alltid numrerade kablar.
(Ursäkta för att skaka liv i en gammal tråd, men jag kände för att flika in)
- prototypen
Jag har min egen hemsnickrade kodning som JAG tycker är helt genial och lättbegriplig
Svart GND i likspänningskretsar (tack för att man ändrade från svart till brun i starkströmsanläggningar)
Röd plusspänning
Har jag både +12 och +24 så är 12 V orange
+5V grön
Finns det negativ spänning så är den blå
Växelström brun oavsett spänning
Nolla i trefas är naturligtvis blå
Sedan var det i någon tråd på forat att ASEA/ABB bara har grå tråd i sina skåp.
Protte
Svart GND i likspänningskretsar (tack för att man ändrade från svart till brun i starkströmsanläggningar)
Röd plusspänning
Har jag både +12 och +24 så är 12 V orange
+5V grön
Finns det negativ spänning så är den blå
Växelström brun oavsett spänning
Nolla i trefas är naturligtvis blå
Sedan var det i någon tråd på forat att ASEA/ABB bara har grå tråd i sina skåp.
Protte
Förvisso, men tänk på att Brun, Svart och VIt/grå fortfarande är fasfärger på matningssidanprototypen skrev:...tack för att man ändrade från svart till brun i starkströmsanläggningar...

- ViktorSigg
ABB har mestadels mörkblå i styrskåp, iallafall det jag har sett i ludvika. Kan kolla om jag hittar deras tekniska standard i mina papper, vet att jag har den sen några jobb där.
- prototypen
Jo visserligen men brun är numera förstafas.Roze skrev:Förvisso, men tänk på att Brun, Svart och VIt/grå fortfarande är fasfärger på matningssidanprototypen skrev:...tack för att man ändrade från svart till brun i starkströmsanläggningar...
Drar jag något trefasigt så blir alla faserna bruna då det är omöjligt att hålla reda få fasföljderna ändå.
Protte
Roze, styrskåp som ansluts med stickpropp?
Bandstyrningar osv.Sverige skrev:Roze, styrskåp som ansluts med stickpropp?
Består oftast mest av en frekvensomriktare, någon/några strömställare och en pot.
Jag fick nöjet att byta ut en gammal trasig PLC i en listsåg till en modern Siemens S7.
ALLA kablar var grå. Ingen numrering eller märkning på plintar eller kablar. Det enda som fanns var ett handritat ladderdiagram.
ALLA kablar var grå. Ingen numrering eller märkning på plintar eller kablar. Det enda som fanns var ett handritat ladderdiagram.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag är imponerad av individen som byggde det