Behöver tips, och gärna en förklaring, om var det är lämpligast att placera volt och ampere-visare i kretsen:
http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... L200_1.htm
Är lite osäker på om man ska läsa strömmen på utgången eller om man ska läsa strömmen i kretsen med en förbestämd belastning (typ)....
Tack på förhand!
placering av visare
Jag utgår ifrån att du bygger ett labbaggregat och vill ha en voltmeter för inställd utspänning samt en amperemeter som visar hur mycket ström belastningen drar.
Voltmetern kopplar du parallelt med belastningen dvs till polskruvarna.
Amperemetern kopplar du i serie med belastningen dvs mellan + ut på kortet och den röda polskruven.
Detta kallas spänningsriktig koppling dvs. voltmetern visar rätt men amperemetern visar pyttelite för mycket eftersom den även visar den lilla lilla ström voltmetern drar.
Eller menar du att du vill ha en mätare för inställt värde på strömbegränsningen ?
I så fall föreslår jag att poten som ställer in värdet på strömbegränsning är en dubbelpot, ena halvan ställer in strömbegränsningen och den andra halvan kopplar du som spänningsdelare till en stabil spänning (zenerdiod eller spänningsregulator ) och driver en voltmeter graderad i ström.
Voltmetern kopplar du parallelt med belastningen dvs till polskruvarna.
Amperemetern kopplar du i serie med belastningen dvs mellan + ut på kortet och den röda polskruven.
Detta kallas spänningsriktig koppling dvs. voltmetern visar rätt men amperemetern visar pyttelite för mycket eftersom den även visar den lilla lilla ström voltmetern drar.
Eller menar du att du vill ha en mätare för inställt värde på strömbegränsningen ?
I så fall föreslår jag att poten som ställer in värdet på strömbegränsning är en dubbelpot, ena halvan ställer in strömbegränsningen och den andra halvan kopplar du som spänningsdelare till en stabil spänning (zenerdiod eller spänningsregulator ) och driver en voltmeter graderad i ström.