Fast det är faktiskt nästan lite självplågeri med en 3mm spets och 0603 komponenter. Om jag hade tagit och använt 0402 istället så hade det varit ren och skär tortyr, men ändå roligt utmanande på något sjukt sätt.
Du använder altså en "NC-pincett" eller?
Nej. Utan först, för många år sedan, när jag började så smått att hålla på med diverse enklare SMD komponent projekt så var det bara ett finger att plocka upp och släppa komponenten med och en nål att peta det rätt som användes och det gick faktiskt helt ok. Nu senast när jag höll på med nåt för knappt ett år sedan så testade jag att använde en helt vanlig pincett och det gick väl i vissa fall helt ok det med. Men i vissa fall så fastnade komponenterna på den, även efter minutiös rengöring, så jag körde med ett finger och en nål i slutet ändå och kommer nog att göra det i fortsättningen.
Har inte själv prövat det men kanske kan en nål mycket lätt doppad i
superlim vara nåt att använda för att sätta fast komponenterna? Superlim håller dock inte så bra för värme men löder man snabbt så kanske det går, så hetluft är nog inte att tänka på utan enbart lödkolv. Tror dock att superlim kanske kan hålla lite längre än nagellacket som blir mjukt vid uppvärmning.