OLED-display - val av kabel ? - Nästan ett Mini-projekt...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
OLED-display - val av kabel ? - Nästan ett Mini-projekt...
Har en OLED-display som jag ska koppla till datorn.
12st anslutningar till parallellporten. Det behövs 1.5 meter kabel mellan display och dator.
Tror ni en Cat5-kabel skulle fungera? Den jag hittade är oskärmad och har 8st sladdar grupperade två och två (tvinnade). Behöver alltså använda 2st sådana kablar.
Displayen är förresten en sånhär.
Kabeln: Belden1583E (S) UTP CAT5 4PR AWG24. 100Ω
12st anslutningar till parallellporten. Det behövs 1.5 meter kabel mellan display och dator.
Tror ni en Cat5-kabel skulle fungera? Den jag hittade är oskärmad och har 8st sladdar grupperade två och två (tvinnade). Behöver alltså använda 2st sådana kablar.
Displayen är förresten en sånhär.
Kabeln: Belden1583E (S) UTP CAT5 4PR AWG24. 100Ω
Senast redigerad av JimmyAndersson 2 april 2006, 19:01:09, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Illuwatar
- Kontakt:
Den orange displayen är LCD, inte OLED. Fractronics OLED är grön precis som sidan visar. Den stora skillnaden mellan OLED och LCD är att OLED inte behöver någon bakgrundsbelysning - punkterna lyser av sig själva. Av detta får man en mycket bra kontrast och betraktningsvinkel. Dessutom är OLED mycket bättre på att visa realtidsinfo i och med att det inte blir några eftersläpningar vid ljusväxling. Skall du bara visa statisk info på displayen (eller sådant som ändras långsamt) och du behöver inte se displayen från många olika håll fungerar LCD'n. Annars gå på OLED-displayen.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Egentligen köpte jag displayerna till ett projekt, men istället för att de fick ligga oanvända tills det var dags för inkoppling så kopplade jag in en i datorn bara för att det var kul.
Hade lite plexiglas över och gjorde ett litet fäste:
Massa markeringar:

Baksidan:

Framsidan:

Hade lite för ovasst borr så hörnet gick sönder, men det gör inte så mycket.
I bakgrunden anar man de båda CAT5-kablarna.
Displayen med "chassi" passade perfekt i hålet på foten till min TFT-skärm!

Släckt i rummet. Den lyser riktigt bra. Fullt läsbart på 3 meters avstånd. (Bilden är tagen på 10cm avstånd.)

Ganska ok för att vara gjort på en halvtimma.
Kabeln tog en evighet att löda. Gjorde en liten kontakt till displayen av två IC-hållare.
Hade lite plexiglas över och gjorde ett litet fäste:
Massa markeringar:

Baksidan:

Framsidan:

Hade lite för ovasst borr så hörnet gick sönder, men det gör inte så mycket.
I bakgrunden anar man de båda CAT5-kablarna.
Displayen med "chassi" passade perfekt i hålet på foten till min TFT-skärm!

Släckt i rummet. Den lyser riktigt bra. Fullt läsbart på 3 meters avstånd. (Bilden är tagen på 10cm avstånd.)

Ganska ok för att vara gjort på en halvtimma.

Kabeln tog en evighet att löda. Gjorde en liten kontakt till displayen av två IC-hållare.
- Illuwatar
- Kontakt:
Invertera den normala LCD-funktionen: normalt så "tänder" man segment genom att göra dem mörka och låta bakgrunden vara genomskinlig. Vänd på det hela så blir bilden negativ (texten blir genomskinlig). Man kan även mecka med polariseringsfiltret för att uppnå denna effekt. Vilken variant som används på Fractronics LCD har jag dock ingen aning om.13th.Marine skrev:ah det hade jag missat.
Men hur funkar den då? iom att testen ska lysa orange..
- Göran Nilsson
- JimmyAndersson
- Kontakt: