Säkring till nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stöveln

Säkring till nätaggregat

Inlägg av Stöveln »

Säkringen till mitt nätaggregat har slocknat, det är en crosair 750w till datorn.
Säkringen heter LT10AH250VP och är keramisk.

Har forskat litte om glass och keramik säkringar och som jag förstår det så är keramiken säkrare när det gäller när den bryter strömen. Så antar att det ska vara keramisk?

Sen om det spelar någon roll om vad säkringen heter eller om det är bara skaffa en som är på 10a 250v? :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Säkring till nätaggregat

Inlägg av SM7CZR »

10A 250V
Det händer att glassäkringar exploderar. Det gör inte keramiska.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om säkringen inne i aggregatet har rykt så räkna med att annat också gått sönder...

Den här typen av säkring är inte tänkta att gå sönder under aggregatets livstid utan är ren katastrof-skydd typ att någon mos-FET trissa har smällt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

T10AH är säkringens karaktäristik enligt IEC 60127.

T = Time delay (d.v.s. "trög")

10 A = märkström (den får såvitt jag vet inte anges hur som helst enligt IEC 60127, t.ex. får man inte märka med 0.5 A utan det ska stå 500 mA)

H = high breaking capacity, uppnås normalt endast med sandfylld säkring (det du kallar "keramisk"). Saknas bokstav implicerar det L (low).

T10AH är alltså trög 10 A med hög brytkapacitet.
T10A är trög 10 A med låg brytkapacitet.

http://www.littelfuse.com/technical-res ... _guide.pdf

Jag minns inte riktigt vad skillnaden mellan L och H är i form av ström, tror att H kan bryta 3500 A ljusbåge.

Men jag håller med xxargs om att i en modern switchad nätdel så betyder trasig säkring att nån komponent gått sönder. Moderna switchade nätdelar har överströmsskydd som stänger ner vid kortslutning eller överlast på utgångarna, säkringarna finns bara där för att förhindra brand vid komponentfel. De absolut vanligaste felen tror jag brukar vara kortis i switch-transistorn eller eventuella flybackdioder (eftersom de felen ger en rätt brutal kortslutning).
eljonas

Inlägg av eljonas »

Med näsan lär du hitta vilken kraftkomponent som är helt uppbrunnen och som tagit med sig säkringen i fallet.

Om nätagget har en 230/110V-omkopplare så är det rätt vanligt att någon råkat köra fel spänning.

Intresseklubben noterar att jag aldrig lyckats laga något agg efter en sån vanskötsel men jag är å andra sidan kraftelektronikanalfabet.. :) Skämt åsido så är det vanligt med komponenter som inte går att hitta hos katalogåterförsäljarna i nätagg där varje öre räknas. Har man superkoll så kan man säkert ersätta mycket med liknande komponenter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Framförallt är det ju trafon i switchade nätdelar som är specifikt designad för just den nätdelen. En del drosslar kan vara kundanpassade också, men kondingar och halvledare är nog oftast "standard". Men det kan vara från udda leverantörer så man inte känner igen beteckningen.
Stöveln

Inlägg av Stöveln »

Tack för svaren :)

Testade använda en ståltråds bit som säkring för att kolla om nätaggregatet var helt trasigt. Men som det verkar så ger den rätt ström på kablarna iallafall.

Ska försöka hitta en T10AH 250V säkring och testa på en gammal dator innan jag stoppar tillbaka den i datorn.

Troligtvis så gick säkringen för att jag har vatten kylning till cpun som är ställd på 30% för att slippa rasslet som blir när det är bubblor i systemet, impellern kanske fasande eller något dylikt så det vart kortis på något sätt.

Hur som lär den tagit med sig moderkortet och kanske grafikkortet, får hoppas på det bästa antar jag.
Skriv svar