Impuls/varvräknare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Exs

Impuls/varvräknare?

Inlägg av Exs »

Tjena!

Satt på moppen häromdan och började fundera på att sätta dit en varvräknare. Tyvärr så verkar det vara väldigt krångligt att fixa en som passar just min moped och dessutom för 6V elsystem. Undrar därför om man kan bygga en digital räknare som räknar varje puls i tändkabeln och sen räknar ut vad det blir i varv per minut. Någon som gjort detta tidigare? Någon som kan tänka sej att rita upp ett "schema" för detta? Jag kan själv inte så mkt om elektronik förutom att löda och använda lite enklare grejjor som t.ex motstånd, dioder och lysdioder.

Tacksam för hjälp! Glöm inte att det som sagt ska gälla för 6 volts elsystem..

//Erik
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Fanns en artikel i en Allt om elektronik för något år sedan där dom tog pulserna från tändkabeln.

Finns en sida där den tidningen är inscannad och upplagd, men du får söka lite.
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

DragonOrb skrev:Fanns en artikel i en Allt om elektronik för något år sedan där dom tog pulserna från tändkabeln.

Finns en sida där den tidningen är inscannad och upplagd, men du får söka lite.
Okej, tack!

Inga tips på vart du tror jag kan hitta sidan? Förutom google...:P

Edit: Har letat en jävla massa nu men hittar inget :( ingen som kan hjälpa?
Klex

Inlägg av Klex »

Kolla om inte en vanlig enkel "cykeldator" kan användas!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som hastighets mätare funkar det nog bra. Men som varvräknare är det ingen bra lösning.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Skicka ett PM till mig om du vill ha artikeln.
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

thepirateboy skrev:Skicka ett PM till mig om du vill ha artikeln.
Har kollat ritningen nu, och jag fattar typ 5% av alla betäckningar ocg så som står där... kan ju det här med att löda och så, men kan man hitta dom komponenterna om man söker efter exakt samma beteckning på t.ex elfa?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Några tips!

Notera att den övre delen bara är till för att testa/kalibrera grejerna, och behövs inte byggas om man inte vill. Detta bör du redan listat ut.

Späningsförsörjningen behöver modifieras om, beroende på vad du har för spänning på moppen. 6 volt stabiliserat? Ostabiliserat?

Mätaren kan du byta ut mot en billig multimeter, kanske du redan har, så slipper du kasta pengar i sjön om det inte skulle funka.

För övrigt är det standardgrejer som du hittar överallt. Ett kul litet projekt, nästan så man blir sugen själv :)
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

Okej... skulle jättegärna göra detta men det verkar nog för avancerat.. jag fattar typ noll :cry:
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag har funderat lite på att bygga varvräknare, och tankarna har snurrat runt någon av dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 221346.htm och någon lämplig spänningsmätare, analog eller digital. Hade jag begripit mig på mer om LCD-displayer så hade någon displaydrivare från elfa antagligen använts, med en eller två siffror låsta på noll och 3-4 siffror för att visa varvtalet (0-19990rpm med 4½-siffrors display exempelvis). De flesta displaydrivarna med acceptabelt pris verkar vara avsedda för 3½-siffrors display, och exaktare än tiotals varv finns ingen anledning att mäta...
Användarvisningsbild
Exs

Inlägg av Exs »

Flummo skrev:Jag har funderat lite på att bygga varvräknare, och tankarna har snurrat runt någon av dessa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 221346.htm och någon lämplig spänningsmätare, analog eller digital. Hade jag begripit mig på mer om LCD-displayer så hade någon displaydrivare från elfa antagligen använts, med en eller två siffror låsta på noll och 3-4 siffror för att visa varvtalet (0-19990rpm med 4½-siffrors display exempelvis). De flesta displaydrivarna med acceptabelt pris verkar vara avsedda för 3½-siffrors display, och exaktare än tiotals varv finns ingen anledning att mäta...
Okej.. en sån varvräknare som räknar tändningens pulser? Om du ska bygga en sån så kanske du kan skicka ett pm eller så när du tänkt börja med den?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

*Viftar med regelboken*
Flummo

Inlägg av Flummo »

Jag hade antagligen både tagit drivspänningen och signalen direkt från generatorn, finns ingen anledning att blanda in tändningen. Generatorn ger ju växelström med frekvens som följer varvtalet, dock lite olika på olika hojar.
Skriv svar