Kopparfolie Fungerar inte. Möjligen om några tiotal år när kopparen börjat oxidera, men ren kopparfolie kryper de glatt över... skrattandes...
24 V AC Kopplad med en 1A polyfuse i serie (typ som en glödlampa...). 24V dödar sniglarna om de kommer i relativt varaktig kontakt med båda trådarna. De verkar få en kraftig chock av att bara snabbt skapa kontakt också och går nästan i "dvala".
Fysisk barriär Jag hade för mig jag läst om att sniglarna inte fixar att klättra förbi en skarp kant så jag testade med en fysisk barriär högst upp på brädan som vi byggt våra odlingsbäddar av. Vi hade tunnplåt kvar efter en takomläggning som jag testade att bygga en prototyp av och INGEN snigel tog sig in på två veckor. Det här blir den metod jag tänkte använda mig av. Ingen ström (underhållsfritt), inga snigellik, och det är enkelt att gå runt bädden och plocka bort de sniglar som försöker.
Om det visar sig att de jävlarna listat ut hur man tar sig över är det enkelt att komplettera med en koppartråd med 24V under plåtremsan vid behov