Bifogar ett par bilder på hur Bambuarmen beter sig i ändlägena.
Jag har nedvärderat mitt eget arbete!
Det funkar ju kalasbra!
Tonarmen kan nu fås att vila i tonarmsstödet precis som tänkt och om man trimmar rotationen av tonarmsfundamentet så fås faktiskt en i det närmaste idealisk spelvinkel (för tonarmen att röra sig inom) dvs den kan röra sig från stödet (R>15cm) och in till mitten på skivan (R~5cm).
Jag tror bannemig att höjden är bra också
Det finns minst 1" luft från nål ner till chassi vilket innebär att LaRdA's skivtallrik på 20mm (tror jag) plus trissan under på 10mm (tror jag) får plats utan att tonarmen pekar uppåt.
Jag testar just nu att bygga en kvadratisk skivtallrik på 21mm (plyfa, förstås

) med en trissa på 16mm som totalt bygger 37mm och då kommer nog ändå tonarmen peka lite uppåt MEN inte med mycket.
På bussen idag kom jag på ett par trick, ursprungsproblemet:
Jag beslöt att offra en trissa och borra rätt igenom med 8mm borr, sen tog jag en bit av min Aluminium-stång på 8mm och försänkte ett hål på 2mm (skivtallrikslagermotoraxeln) 6mm ner i stången, på andra sidan gängade jag upp ett M3-hål, i min kvadratiska skivtallrik försänkte jag sedan 5mm med 8mm borr samt borrade rätt igenom med 3mm borr.
Sen förde jag 8mm-stångsbiten (rundstav) genom både trissa och in i försänkningen hos skivtallriken samt drog i en M3-skruv ovanifrån.
Tänkte inte så mycket mer, speciellt hade jag preliminärt struntat i "piggen" på 7mm.
När jag provade arrangemanget märkte jag dock att rundstaven sjönk in i trissan, det saknades alltså 5mm dvs jag hade som vanligt räknat fel
Trick #1: Jag kapar till en 5mm lång rundstavsbit och genomborrar den med 4mm (passar min taskiga precision i förhållande till den M3-skruv som ska gå i på "mitten"), lägger den innerst mellan ovan rundstav och skivtallrikens försänkning, då kommer "lagret" att vara i höjd med trissans slut neråt.
Trick #2: Det här tricket är nästan roligast för emedan jag hade räknat bort piggen (har inget på 7mm) så innebär ju 6mm faktiskt inga direkta problem (det är ju egentligen bara att spana på glipan mellan pigg och LP-hål och centrera den manuellt, det finns inga som helst krafter som sedan kan dra skivan snett samtidigt som den millimetern snedhet är ohörbar, vill jag hävda), piggen bygger jag alltså av 1cm ihålig 6mm Aluminium-rör om jag råkar ha och som fästs ovanifrån med en något längre skruv (en riktigt klen bricka hade sedan varit bra alternativt kanske man kan försänka ovanifrån för en liten bricka?).
Det artar sig
MVH/Roger
PS
Ser nu att mitt M3 skruvhuvud är knappt 6mm brett, passar alltså utmärkt att dra fast AL-röret så att det blir en pigg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.