CE märka kapsling med en personskyddsautomatsäkring?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dimi.k

CE märka kapsling med en personskyddsautomatsäkring?

Inlägg av Dimi.k »

Hejsan.

Jag skall bygga en kapsling som skall innehålla en personskyddsautomatsäkring och en 230v/24v traffo.
Även kopplad till personskyddsautomatsäkringen kommer 4 st vanliga strömuttag IP44 vara kopplade.

Detta kommer monteras in i ett skåp som har 1 till 3 st pumpar och ett vattenfiltreringssystem, dessa kopplas till uttagen.
en intelligens kommer vara kopplad till traffon.

Min fundering är behöver man CE märka en sådan kapsling? Vad jag har förstått behöver man inte det men är osäker.
Betyder det att det är automat att det behövs CE märkas?

Vill helst slippa CE märkningen på kapslingen eftersom resten inte behövs CE märkas pga att det är ett filtersystem.

MVH
Emil
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: CE märka kapsling med en personskyddsautomatsäkring?

Inlägg av mrfrenzy »

Är du elektriker och ska montera en styrning på plats vid en installation?

Eller är du maskintillverkare och ska sälja en maskin med styrelektronik inbyggd?
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hej och tack.

Jag monterar in ett filtersystem (jag bygger ej detta filtersystem, det köps in) och en till tre vattenpump(ar) i ett skåp.
Filtersystemet och pumpen kommer levererat med en vanlig 1-fas strömsladd.

Eftersom det kan spruta vatten i skåpet vill jag ha något slags skydd (personautomatsäkring) och jag vill enkelt koppla in filtersystemet och pumparna till en central plats i skåpet (uttagen).

Jag kommer köpa en 24v PLC som läser av lite data i filtersystemet (intelligens)

Så vet inte om jag tillhör kategorin maskintillverkare eftersom jag tar redan befintliga lösningar och monterar in dem i ett skåp.
Jag monterar skåpen i min verkstad och levererar dem sedan till kund. Ett krav hos kund är att de har JFB.

MVH
Emil
gkar

Inlägg av gkar »

Det låter som om du är tillverkare av en maskin eller elektrisk apparat.

Ihopkoppling av CE-märkta delar betyder inte att resultatet uppfyller CE-kraven.
Med den lilla information jag har fått så måste du troligen CE-märka den för att få sälja den.
Dimi.k

Inlägg av Dimi.k »

Hej och tack.
ledsen för att jag förklarat dåligt.

Just när det gäller filtersystemet och pumparna så saknar ju de rörliga delar och innefattas inte av direktiven

"En grupp inbördes förbundna delar eller komponenter, varav minst en är rörlig, samt tillhörande drivorgan, styr- och driftkretsar mm, vilka förenats för ett särskilt ändamål, speciellt för bearbetning, behandling, förflyttning eller förpackning av material"

så skåpet med bara filtersystemet och pumparna behöver inte CE märkas men hur blir det om jag stoppar in kapslingen som har en personskydsautomatsäkring och en transformator i sig? Behöver jag då CE märka skåpet?

MVH
Emil
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Det där var väl citerat från maskindirektivet? Det kanske du kommer undan, men inte som elektrisk apparat.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Hur fungerar en pump utan rörliga delar?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror att det är enklast att du juridiskt specar upp de ingående delarna och lägger allt arbete som "montering" på fakturan till kunden (eller som påslag på materialet, betalning för "mjukvaran" till PLC:n o.s.v. eller nåt sånt), och officiellt hävdar att du gjort monteringen på plats. Nu vet jag inte riktigt hur mycket kunderna tittar på när du arbetar o.s.v., så det kanske är konstigt att speca massor av fler timmar än du faktiskt varit på plats.

Å andra sidan, om du monterar allt hos kund så är du väl rimligtvis att betrakta som elinstallatör och behöver då utföra denna del antingen med egen eller under någon annans elbehörighet. Om du däremot tillverkar en produkt i dina lokaler och levererar den t.ex. med stickpropp så behöver du inga behörigheter alls men då får du istället ta CE-ansvaret.

Köp en ansvarsförsäkring om du inte redan har, och kolla att den täcker vad som teoretiskt skulle kunna hända. Baserat på en urgammal erfarenhet av en annan bransch där det extremt sällan händer något dåligt men kan bli skitdyrt om något händer (vattenläcka genom tak in på vind t.ex.) så kostade det rätt lite att ta en sån försäkring.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du måste CE-märka det.
Eftersom det är pumpar inblandade, så skall du CE-märka mot maskindirektivet, ROHS och eventuellt EMC.
Kan säkert finnas något ytterligare direktiv inblandat.

Även installationen som helhet skall CE-märkas mot maskindirektivet mm.

LVD är inte inblandat då det inte är en maskin.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Att Lvd inte skulle vara inblandat var ny information för mig, jag har sett väldigt många DoC för maskiner som inkluderar lvd, så jag kollade upp det.

Hittade följande i en text från elsäkerhetsverket, först ett citat ur maskindirektivet och därefter ett förtydligande :
”1.5.1. Elektrisk matning
En maskin som är elektriskt matad skall vara konstruerad, tillverkad och utrustad så att alla riskkällor av elektrisk natur förebyggs eller kan förebyggas.

De säkerhetsmål som anges i direktiv 73/23/EEG skall gälla för maskiner. Skyldigheterna i fråga om bedömning av överensstämmelse och utsläppande på marknaden och/eller tagande i drift av maskiner med hänsyn till riskkällor förknippade med elektricitet regleras enbart
av det här direktivet.”
Det innebär att elektriskt matade maskiner inom de spänningsgränser som anges i lågspänningsdirektivet skall uppfylla säkerhetskraven i lågspänningsdirektivet, men att tillverkarens EG-försäkran om överensstämmelse inte skall innehålla någon hänvisning till lågspänningsdirektivet.
Så visst är lvd "inblandat"...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, LVD är inte inblandat. (inblandat ja, men man märker inte enligt det, som det står på sista raden)
Man märker antingen mot LVD eller MD, aldrig bägge två.
I MD är relevanta delar av LVD inkluderat.
LVD gäller i princip "bara konsumentprodukter"
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, EHSR i maskindirektivet inkluderar väl elsäkerhetskrav om jag inte minns fel?

LVD är ju ett av de direktiv som har minst konkreta krav, det är väl bara en halv sida eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För att förtydliga, säljer du din låda som en separat enhet, så skall du CE-märka i enlighet med LVD.
Säljer du Lösa apparatskåp skall du CE-märka enligt LVD.
En komplett installation skall CE-märkas enligt MD.
gkar

Inlägg av gkar »

En dator tex har roterande fläktar och tom vattenkylning med pump i en del fall, men faller inte in under MD för det.
Du behöver kolla upp om du faller in under maskindirektivet eller under LVD och EMC.

I praktiken kanske det inte är så stor skillnad, det är ungefär samma skyddskrav och testmetoder och ofta är det samma standarder som används för de olika direktiven.

Om din produkt innehåller radio i någon form, radiosändare eller radiomottagare gäller andra direktiv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eftersom det är en konsumentprodukt, dessutom är ju fläktarna 12V.
Skriv svar