Ideér på elektroniskt bus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
fyffesbananer

Ideér på elektroniskt bus?

Inlägg av fyffesbananer »

Någon som har ngt kul-okul tips på elektroniskt djävelskap man kan hitta på? Gärna ngt i klass med "spraya tabasco på dassapapper, rulla upp igen, placera på jobbtoan".

edit: tänkte på en, elektronisk mygga att placera i någons sovrum, någon som har ett schema på en sådan?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

En krets som låter när det är mörkt? Så fort man tänder ljuset försvinner ljudet, kan driva en tokig. Det får gärna låta som en mygga, så blir det verklighetstroget och väldigt irriterande.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Här på forumet skulle en väldigt stor del av medlemmarna inte vilja bli utsatta själv för något i stil med tabasco på WC-papper, så kan därför vara svårt att få några såna svar.
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Någon av projektböckerna jag har har en elektronisk mygga, orkar dock inte leta rätt på schemat nu...
Såvitt jag minns började den låta kanske 10 minuter efter att ljuset var släckt, och tystnade med en gång det blev ljust. Mycket irriterande om man vill sova, och den sätter igång igen precis när man börjar dåsa av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

fyffesbananer: Hur pass elektroniskt är det med tabasco på toapapper? :roll:

Håller med Macce.

Lite tröttsamt med folk som vill ha tips på saker som gör ont. Är det inte bättre att komma på något som alla (inklusive den utsatta personen) kan skratta åt efteråt?

En elektronisk mygga som låter när det blir mörkt är en kul idé, men det finns ju dem som väljer att ignorera ljudet efter ett tag. Personligen så skulle jag nog därför lägga till lite extra "krydda":

"Offret" ska gå och lägga sig. Släcker lyset.
[Myggan börjar låta.]
Tänder lyset - Ljudet slutar. Släcker igen.
[Myggan börjar låta igen.]
[Myggan börjar igen. Efter en liten stund blir frekvensen lägre och lägre. Till slut låter det som om myggan får motorstopp och kraschar.]

Det borde väl få vem som helst att stanna upp och fundera på vad som egentligen hände? :)
fyffesbananer

tja, så himla elektroniskt är det väl inte... men en analogi....
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

bygg en sån här: http://www.globalsecurity.org/wmd/intro/h-bomb.htm
Garanterat hög överaskningseffekt när du drar av denna!
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Risken med sådana skämt är väl att det kanske inte är så uppskattat i alla lägen, själv skulle jag bli synnerligen negativt inställd till den som utsatte mig för något liknande. Det är anledningen till att jag inte gör det mot någon annan.

fyffesbananer: Om du gör något liknande välj ut ett "offer" som du vet uppskattar liknande skämt!

Edit: Stavning.
fyffesbananer

JimmyAndersson skrev:fyffesbananer: Hur pass elektroniskt är det med tabasco på toapapper? :roll:

Håller med Macce.

Lite tröttsamt med folk som vill ha tips på saker som gör ont. Är det inte bättre att komma på något som alla (inklusive den utsatta personen) kan skratta åt efteråt?

En elektronisk mygga som låter när det blir mörkt är en kul idé, men det finns ju dem som väljer att ignorera ljudet efter ett tag. Personligen så skulle jag nog därför lägga till lite extra "krydda":

"Offret" ska gå och lägga sig. Släcker lyset.
[Myggan börjar låta.]
[Myggan börjar låta igen.]
[Myggan börjar igen. Efter en liten stund blir frekvensen lägre och lägre. Till slut låter det som om myggan får motorstopp och kraschar.]

Det borde väl få vem som helst att stanna upp och fundera på vad som egentligen hände? :)

ingen som har ett schema, eller iaf ngn slug lösning på hur variera frekvensen så att det blir som en myggas?
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Här är den jag pratade om: http://galfisk.kaaven.net/img/electronics/mygga.gif
Från "313 elektroniska byggprojekt".
Sammandragen beskrivning:
Efter att det blir mörkt, går det en kvart innan C2 laddats ur så mycket att IC1b går hög och kretsen börjar surra. IC1c bildar oscillatorn och signalen matas till summern via IC1d. Blir det ljust laddas C2 snabbt genom D1 och R4 och kretsen tystnar. Utgångarna från IC2 (14 bits binärräknare) läggs ihop för att ge en slumpmässig signal, som driver T2 för att variera volymen, samt T1 för att variera frekvensen. Kretsen drar 2-3 mA och kan köras från ett 9V batteri.
fyffesbananer

Tack!

Hmm..såg att du har en hel del hyss för dig med div "kanoner"... när har du sidan klar? nyfiken!

EDIT: hittade en hel del kul.. :-)
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Kom på en till sak, som jag utsatte min brorsa för några gånger. Man behöver en krets som ger en bra högspänt gnista (not för att sätta eld på saker), så tar man en bit krutband, och tejpar det ihop med ändarna på en sladd, så dom ligger på varsin sida av krutet. Sen packar man in biten i häftmassa (möjligt att eltejp funkar också) och placerar den nånstans. När man sätter på högspänningen tänds krutbandet, och inpackningen gör att man får en skarp smäll och inte bara "poff".

En sak som jag inte vet om går, men som skulle vara kul, är om det finns ett lämpligt PTC-motstånd (storlek/effekt) som man kan placera i en lampsockel, mellan lampan och sockeln så att när man sätter på strömmen, blir PTCen varm och lampan "går".

Sen har man ju kretsar som ger stöt, den enklaste är nog att koppla ett relä som en "summer" (så det bryter sig själv), då får man stöt från terminalerna till spolen. Nackdelen är att den för ett väldigt liv, så den kan inte vara på konstant utan att väcka misstanke, utan måste aktiveras på nåt sätt när offret tar i kretsen (lämpligt kamouflerad). Fast ljudet när den är igång borde förstärka den psykologiska effekten.

Edit: om du är interesserad i kanoner, kan du kika på spudfiles.com, och forums.spudtech.com (forumet kräver registrering för att kunna läsas).
Skriv svar