Tänkte använda denna tråd för att berätta lite hur vårat TV-spels projekt går...
Har för ett par månader sedan, tillsammans med en klasskompis påbörjat att programmera (och bygga det lilla som behövs) ett TV-spel som ett projekt i skolan inom kursen Mikroprocessor B. Videosignalen genereras helt i mjukvaran i en ATmega32 på 16Mhz och ligger för tillfället på 96*60Pixlar och 1bitars färgdjup(svart/vitt, vem behöver mer?

Vi har byggt upp det nu så att koden som genererar själva videosignalen drivs helt av interrupts, på så vis slipper man under programmering av spelkoden att räkna tiden på alla instruktioner, det enda som man då inte kan använda under själva spelet är andra interrupts, i princip alla register och portar är lediga att använda som man vill. Vi har tidigare gjort rutiner för att sätta/ta bort/invertera en bestämmd pixel och har idag gjort en teckentabell och rutiner för att skriva ut tecken och strängar på TVn.
Vi har inte riktigt bestämmt oss för vad för spel vi ska göra, men det börjar luta åt att vi startar med ett enkelt Snake, när det inte kräver några som helst tunga uträkningar. Vi har även funderat en del på ett Pong, men det är desto svårare när det kräver lite "tyngre(egentligen är dom ju inte så tunga, men mycket av CPU-kraften går ju åt till videosignalen, så risken är stor att det skulle bli ganska långsammt) beräkningar för bollens rörelse. Har någon förslag på andra lättare spel man skulle kunna göra så är dom välkommna.
Ungefär så här ser det ut för tillfället:
