Mäta rotation
Mäta rotation
Hur kan man enklast mäta varvtal på en roterande axel utan större invärkan på denna? Hur gör man med en hall sensor?
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2108
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Någon form av optisk givare kanske, beror lite på miljö osv. Isf var tanken en bit reflextape på axeln. http://www.hemomatik.se/optiska_teknik. ... iseratljus
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Då behöver du rätt tåliga doningar.
Jag som hade tänkt föreslå en papperslapp och en LED+LDR.
En hallgivare blir nog bättre, det finns att köpa på Elfa, kostar från några kronor och uppåt. Problemet med dessa är ju att de inte är så stadigt kapslade. Kanske bättre att ta en hallsensor från en bil på skroten. Sitter sådana på exempelvis alla Volvo 2/7/900 efter 88-90 års modell. Fördelen med dessa är ju att de är kapslade för att klara "bilmiljö". Sen får du försöka ordna något som triggar den. De jag sett på Elfa indikerar då magnetfältet ändrar riktning. Vet inte hur de som sitter i Volvobilarna fungerar. De läser ju av en massa hål i svänghjulet. Kanske räcker det med att du monterar den nära en balanseringsvikt för att det skall ge utslag. Om inte så får du montera en magnet men det kan ju bli bökigt kanske med tanke på att kardanen är balanserad.
...tror jag. Bäst att gardera sig på detta forumet - finns säkert någon som har en masters i Hall-effect-technology eller nåt.
Jag som hade tänkt föreslå en papperslapp och en LED+LDR.
En hallgivare blir nog bättre, det finns att köpa på Elfa, kostar från några kronor och uppåt. Problemet med dessa är ju att de inte är så stadigt kapslade. Kanske bättre att ta en hallsensor från en bil på skroten. Sitter sådana på exempelvis alla Volvo 2/7/900 efter 88-90 års modell. Fördelen med dessa är ju att de är kapslade för att klara "bilmiljö". Sen får du försöka ordna något som triggar den. De jag sett på Elfa indikerar då magnetfältet ändrar riktning. Vet inte hur de som sitter i Volvobilarna fungerar. De läser ju av en massa hål i svänghjulet. Kanske räcker det med att du monterar den nära en balanseringsvikt för att det skall ge utslag. Om inte så får du montera en magnet men det kan ju bli bökigt kanske med tanke på att kardanen är balanserad.
...tror jag. Bäst att gardera sig på detta forumet - finns säkert någon som har en masters i Hall-effect-technology eller nåt.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt: