Mäta rotation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mäta rotation

Inlägg av Virror »

Hur kan man enklast mäta varvtal på en roterande axel utan större invärkan på denna? Hur gör man med en hall sensor?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

I vilken miljö? Tillfälligt eller varaktigt? Industri eller hobby?
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Du kan använda en hallsensor (eller enklare med halleffektswitch) om det sitter en eller flera magneter på det som roterar.

Det går också att använda en lysdiod och fototransistor/-diod för att hitta ljusa fläckar på det som roterar.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Inlägg av thepirateboy »

Någon form av optisk givare kanske, beror lite på miljö osv. Isf var tanken en bit reflextape på axeln. http://www.hemomatik.se/optiska_teknik. ... iseratljus
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det ska mäta rotationen på den ingående axeln på en växelåda till en dragracer. Och jag är inte säker på hur permanent det ska vara, men jag tror inte det är något problem om det blir permanent.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Då behöver du rätt tåliga doningar. :lol:
Jag som hade tänkt föreslå en papperslapp och en LED+LDR. :D

En hallgivare blir nog bättre, det finns att köpa på Elfa, kostar från några kronor och uppåt. Problemet med dessa är ju att de inte är så stadigt kapslade. Kanske bättre att ta en hallsensor från en bil på skroten. Sitter sådana på exempelvis alla Volvo 2/7/900 efter 88-90 års modell. Fördelen med dessa är ju att de är kapslade för att klara "bilmiljö". Sen får du försöka ordna något som triggar den. De jag sett på Elfa indikerar då magnetfältet ändrar riktning. Vet inte hur de som sitter i Volvobilarna fungerar. De läser ju av en massa hål i svänghjulet. Kanske räcker det med att du monterar den nära en balanseringsvikt för att det skall ge utslag. Om inte så får du montera en magnet men det kan ju bli bökigt kanske med tanke på att kardanen är balanserad.

...tror jag. Bäst att gardera sig på detta forumet - finns säkert någon som har en masters i Hall-effect-technology eller nåt. :D
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hehe, så sant så, men jag ska fortsätta läsa lite om hall-sensorer, tack för all feedback.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Och någon kan väll flytta tråden till en lämpligare plats :wink:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7027
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Virror eller Fagge vart ska tråden flyttas i så fall?
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Allmänt eller möjligtvis idébanken. :)
Virror
Inlägg: 1025
Blev medlem: 28 april 2004, 11:03:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Bra tanke, den skulle igentligen ligga under Allmänt, men jag råkade trycka fel.....
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7027
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Flytt utförd endligt önske mål:
från: projekt
Till: Allmänt
:D
Skriv svar