Trådlös övervakning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mia_Persson

Trådlös övervakning!

Inlägg av Mia_Persson »

Efter att man ett antal gånger har fått krossade rutor på bilen och inbrott i den nu i helgen börjar jag misstänka att jag har något otalt med någon i grannskapet :(
Jag pratade med min sambo och han hade diskuterat med någon tekniker på hans jobb om att www.minikameran.se var en bra sida och hade mycket produkter som kunde tillfredsställa mitt behov.
Gick in på sidan och kikade i går kväll och kände att produkterna verkar väldigt bra samtidigt som jag inte är den som vill köpa på måfå... Jag skulle vilja veta om det finns någon här som känner till minikamerans produkter och i sånna fall om de är kostandsvärda.. mina tekninkkunskaper kunde eller borde i detta fallet kanske varit bättre men det jag just nu bryr mig om är att få tag på de ligister som ger sig på lilla bettan stup i kvarten! :cry:
Tacksam för svar!

MVH Mia
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hej och välkommen till forumet. Jag hoppas att det inte är någon typ av förtäckt reklam.
Vad är det du vill uppnå? Vill du kunna övervaka bilen hemmifrån. Spela in aktivitet runt bilen. Eller ta stillbilder. ska du rigga kameran i bilen. I närheten av bilen eller hemma? Ett tyst larm med radiosändare som lamar i bostaden är en annan ide. Men med lite mer info går det att ge ett bättre svar.

Jag tänkte inte kolla närmare på sidan du länkade till, fören jag är övertygad om att du inte representerar dom.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hej och välkommen.

Jag ställer mig på danei's ståndpunkt till 80% men ett allmänt tips om såna kameran: De är olagliga att använda till sånt om man inte får polistillstånd att övervaka allmänt område.

MEN: bevismatrial som är insamlat olagligt är fortfarande bevismatrial.

De flesta "övergrepp" på biler brukar att vara på kvällen, alltså måste du välja ett kamera med bra ljuskänslighet, jag kommer inte heller att gå in på sidan o välja åt dig.
Mia_Persson

Inlägg av Mia_Persson »

danei skrev:Hej och välkommen till forumet. Jag hoppas att det inte är någon typ av förtäckt reklam.
Vad är det du vill uppnå? Vill du kunna övervaka bilen hemmifrån. Spela in aktivitet runt bilen. Eller ta stillbilder. ska du rigga kameran i bilen. I närheten av bilen eller hemma? Ett tyst larm med radiosändare som lamar i bostaden är en annan ide. Men med lite mer info går det att ge ett bättre svar.

Jag tänkte inte kolla närmare på sidan du länkade till, fören jag är övertygad om att du inte representerar dom.
Jag vet inte riktigt om det är värt att rigga kameror i bilen utan snarare så att jag vill sätta upp en kamera vid uppfarten för att på något sätt kunna spota vandalen innan något händer. Ett tyst larm som du nämner skulle också kunna vara ett alternativ men vart kan man få tag på ett sånt?
Det enda sättet jag skulle representera minikameran på är att jag fick veta att de fanns och nämnde dem här.

Tack på förhand!
/Mia
Mia_Persson

Inlägg av Mia_Persson »

Icecap skrev:Hej och välkommen.

Jag ställer mig på danei's ståndpunkt till 80% men ett allmänt tips om såna kameran: De är olagliga att använda till sånt om man inte får polistillstånd att övervaka allmänt område.

MEN: bevismatrial som är insamlat olagligt är fortfarande bevismatrial.

De flesta "övergrepp" på biler brukar att vara på kvällen, alltså måste du välja ett kamera med bra ljuskänslighet, jag kommer inte heller att gå in på sidan o välja åt dig.
jag trodde att det bara var olagligt att filma där allmänheten har tillträde men inom min tomtgräns är det väl inte olagligt att filma om jag satt upp skyltar?
jo det är visserligen sant att de flesta sker på nätterna men det borde väl ändå finnas lika många kameror med Ir-ljus som vanliga kameror?
Tack på förhand!
MVH
//Mia
J10

Inlägg av J10 »

du är inte ensam om detta problem

http://www.elektronikforumet.com//forum/viewtopic.php?t=6389

edit:
en till med liknande problem och med utmärkt lösning och lyckligt slut

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=9137

även om bevisen inte funkar i domstol så brukar det ju räcka för att man själv ska bli motiverad att göra världen till en mer rättvis plats
peter555

Inlägg av peter555 »

Nattugglan + AV/USB paketet skulle jag välja. Då får du IR + trådlös överföring samt rörelsedetektering. Dock är det ganska dåligt drag i den inbyggda IR belysningen. Vill man ha bra bild i totalt mörker så måste man komplettera med en IR strålkastare.

Peter
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Välkommen till forumet. Läs gärna reglerna för forumet och speciellt den delen om att citera föregående inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mia_Persson:
"men inom min tomtgräns är det väl inte olagligt att filma om jag satt upp skyltar?"

Det låter lite som om ni har en egen tomt? Den egna tomten är privat egendom och därför inte allmänt område. Så länge du har en skylt väl synlig så är det lagligt att sätta upp en kamera på tomten, bara så länge allmän väg eller andras tomter inte blir med på bild. ("Objudna gäster" kan man anmäla för olaga intrång. Där är lagen väldigt tydlig. Men ännu vet du ju inte vet vilka det är.)

Sedan har jag ett svagt minne av att man får ha kamera monterad i bilen oavsett var den står parkerad, bara så länge den enbart tar kort/filmar inne i bilen.

Har ni testat att sätta upp rörelsevakter? Dvs sådana med IR-detektor som man kopplar till vanliga lampor som lyser upp området. Kompletterad med en siren så borde det skrämma bort ligisterna.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och garanterat få grannarna sura.
Mia_Persson

Inlägg av Mia_Persson »

ja ni har sannerligen gett mig beslutsångest! :D

jag ska fortsätta kika vidare och hoppas på att få tag på mina förövare!=)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lämnar tråden när snacket inte handlade om Kamerorna på sidan.... :|
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad hände med den här tråden?
Följde alla efter danei? :)

Fick inget svar på mina frågor, så det blir lite knepigt att hjälpa till då. :) Nåväl, hoppas det löser sig.
Mia_Persson

Inlägg av Mia_Persson »

Tack för tipsen jag fick angående mitt kameratrubbel! 8)
Skriv svar