Audiofilers synpunkt på brusreducerande hörlurar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Audiofilers synpunkt på brusreducerande hörlurar

Inlägg av AndersG »

Har ett par Sony NC-50. Helt underbara på flygresor. Prioriterar att få bort bakgrundsljuden över absolut ljudkvalitet. Även mina låter ganska kasst med förstärkaren avslagen.
bearing

Inlägg av bearing »

Kan det vara så att de använder ett speciellt högtalarelement som är lämpligt för frekvenserna på oljudet, men som p.g.a frekvenskurvan "låter dåligt"?
Och att de sedan kompenserar detta med en speciell e.q. i lurarnas förstärkare?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tror snarare det är då att de läser av omgivningsljudet och matar in det fasvridet 180 grader.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

hcb skrev:Jag har också provat att ha på dem i bilen, och _det_ var en läskig upplevelse.
Har inte testat mina Audio-Technica när jag åker bil, men noterade att när jag åker tåg och ett mötande tåg kommer på banan bredvid så säger det "KLONK" pga plötsligt tryckfall som noisecancel-funktionen uppenbarligen triggar på. I bilar har man ju ganska mycket infraljud i form av lågfrekvent buller, och kanske är det vad dina Bose QC25 reagerar på? Hur lät det, eller vad var det läskiga i upplevelsen?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det är mest att motorljudet och en hel del av däcksljudet dämpas så mycket. Känslan att en massa av de ljudintryck som jag använder mig av i körandet försvinner var inte odelat positiv.
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Man kan ju undra om hörlurar överhuvudtaget kan vara "audiofila"?

Det här med att ljud från ena kanalen aldrig träffar det andra örat tex.

Känns som att audiofiler inte skulle tolerera det överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om man med 'audiofil' menar någon som inte tar HiFi-normen (DIN) som lägsta acceptabla standard utan har en striktare tolkning av begreppet "Naturtrogen återgivning", kan man gott utgå från att inga lurar som aktivt modifierar signalen kan accepteras av en audiofil.

Sedan finns det förstärkare där man kan blanda signalerna lite för att få behövligt crosstalk.
bearing

Inlägg av bearing »

AndersG skrev:Tror snarare det är då att de läser av omgivningsljudet och matar in det fasvridet 180 grader.
Ja det är så de fungerar ja. Mitt inlägg var spekulation om varför de låter dåligt de drivs av en vanlig musikpelare. För annars tycker jag själv att det är svårt att slå ljudet ur ett par bra hörlurar. Har ett par Sony som sluter tätt runt öronen och bra kvalitet på ljudet. De dämpar faktiskt oljudet på flyg en aning. Men inte tillräckligt för att man inte ska tendera att vilja överrösta med skadligt hög volym på ljudet. Därför har jag provat "noise cancelling", men blev inte imponerad av ljudkvaliteten i lurarna. De jag testade var dock billiga.
Skriv svar