har funderat ett tag och kommit fram till att kylskåps-kompressorn jag har liggandes kommer bli alldelles för omständigt till den lilla kyl jag ska bygga. därför ska jag nu då istellet bygga den med Peltier-element.
fakta----> http://www.sljus.lu.se/FYS247/PROJECTS02/SB/
det blir en sprit-kyl på ca 10-80liter med vattenkylning via kopparrör som ligger i mellanväggen för boxen, förhoppningsvis kommer det räcka med det lilla elementet (4x4) för att få ner graderna till under 10

vattenpumpen blir en akvariepump i brist på bättre (mindre/tystare) eftersom jag har det liggandes. funderade på spolarmotorn i spolarvätskebehållaren jag har hemma, men nej, den lär ju väsna ihjäl sig ^^ bättre förslag?
kylning av peltiern (om det behövs?) blir av en vanlig datorfläkt, om jag förstått det rätt måste jag kyla den varma sidan för att få den kalla, kallare. sen tar jag och leder vattnet via förbi den kalla sidan och vidare genom systemet. aight?
var är det bäst att sätta regleringen av kyla då, är det genom en potentiometer över peltiern, för att vara skona den så gott det går, eller ska man sätta det på fläkten som kyler den varma sidan, eller kanske både och? blir det dyrt att bygga en egen reglerande termostat?
(räcker det med ett ntc motstånd, om man vill lösa det enkelt?)
till strömförsörjningen funderar jag på att använda ett vanligt dator-nätaggregat, nackdelen är ju att den i sig själv är rätt så stor samt att den blir väldigt varm, nån med bättre förslag för 12v?
insidan blir av spegelglas och ytsidan av limmad aluminium om jag får tag på någon sådan, vore även tufft att koppla in lysrör av någon fin färg

dörrarna blir (om jag orkar) skjutdörrar av plexiglas.
om någon undrar är detta ett billighetsprojekt som inte får kosta några större pengar, eftersom detta är ett av tio andra projekt jag inte kan låta bli att pilla på. skulle vara jätte tacksam för frågor och svar på bättre lösningar!

ha det nice
//Oscar