Liten minikyl

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Liten minikyl

Inlägg av Turbosharp »

eftersom jag inte vill sno tråden där vi började diskutera kylar gör jag en ny istellet :oops:

har funderat ett tag och kommit fram till att kylskåps-kompressorn jag har liggandes kommer bli alldelles för omständigt till den lilla kyl jag ska bygga. därför ska jag nu då istellet bygga den med Peltier-element.
fakta----> http://www.sljus.lu.se/FYS247/PROJECTS02/SB/

det blir en sprit-kyl på ca 10-80liter med vattenkylning via kopparrör som ligger i mellanväggen för boxen, förhoppningsvis kommer det räcka med det lilla elementet (4x4) för att få ner graderna till under 10 :roll: hoppas det iallafall.

vattenpumpen blir en akvariepump i brist på bättre (mindre/tystare) eftersom jag har det liggandes. funderade på spolarmotorn i spolarvätskebehållaren jag har hemma, men nej, den lär ju väsna ihjäl sig ^^ bättre förslag?

kylning av peltiern (om det behövs?) blir av en vanlig datorfläkt, om jag förstått det rätt måste jag kyla den varma sidan för att få den kalla, kallare. sen tar jag och leder vattnet via förbi den kalla sidan och vidare genom systemet. aight?

var är det bäst att sätta regleringen av kyla då, är det genom en potentiometer över peltiern, för att vara skona den så gott det går, eller ska man sätta det på fläkten som kyler den varma sidan, eller kanske både och? blir det dyrt att bygga en egen reglerande termostat?
(räcker det med ett ntc motstånd, om man vill lösa det enkelt?)

till strömförsörjningen funderar jag på att använda ett vanligt dator-nätaggregat, nackdelen är ju att den i sig själv är rätt så stor samt att den blir väldigt varm, nån med bättre förslag för 12v?

insidan blir av spegelglas och ytsidan av limmad aluminium om jag får tag på någon sådan, vore även tufft att koppla in lysrör av någon fin färg :D
dörrarna blir (om jag orkar) skjutdörrar av plexiglas.

om någon undrar är detta ett billighetsprojekt som inte får kosta några större pengar, eftersom detta är ett av tio andra projekt jag inte kan låta bli att pilla på. skulle vara jätte tacksam för frågor och svar på bättre lösningar! :D

ha det nice
//Oscar
Senast redigerad av Turbosharp 19 maj 2006, 19:55:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

Jag vet inte så mycket om just pelitier-element, men kanske denna
skulle kunna vara till hjälp, en termostatbyggsats 99 kr bara på kjell

http://www.kjell.com/?item=87048&path=
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja den var inte så dum, ska ha det i åtanke ;)
neezzen

Inlägg av neezzen »

Hade liknande planer för ett tag sen..byggde min kyl med ett 89W peltier och drev det med ett data PSU på 300W. Kylning på varma sidan behövs absolut, annars fungerar det inte alls, och av egen erfarenhet kan jag säga att det behövs BRA kylning också. Det räcker med luftkylning på element som inte är större än 100W typ, men se till att de är en bra kylare du använder. Se även till att isolera ordentligt mellan varma och kalla sidan så du inte riskerar termisk kortslutning på grund av någon genomgående skruv eller något liknande. Isolera även ordentligt mellan PSU och själva kylen och se till att ha bra ventilation vid PSU:et så att värmen som det avger försvinner ut fort. Sen ska även tilläggas att ett mindre peltier-element inte är lätt att få att kyla ett kylskåp ensamt. Använd gärna flera, eller en kraftigare modell som kanske är vattenkyld. Lycka till :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade tänkt att någon gång göra en lite större inbyggnads spritkyl i rostfritt fast då med kompressor system. En anledning till det är att det drar mindre energi i förhållande till vad man får ut i kyleffekt. Nackdelen är förstås att det på sitt sätt är betydligt mer avancerat. Därför kan kanske peltier vara bra att börja med om man inte har kunskaperna om kompressor system.

För att få hög kyleffekt så kyler man i normala fall peltierns varma sida med vatten på lämpligt vis och det varma vattnet som kommer ut leder man sedan in i en lämpligt stor radiator, som tex används till vattenkylningar till datorer, för att kyla ner vattnet. Problemet är bara att dessa kan kosta en slant så det kan kanske finnas annat att använda i stället. Och som någon sa så är det ett absolut måste att kyla den varma sidan, annars kan man in värsta fall förstöra peltiern då tempen blir alldeles för hög.

Att istället leda vatten förbi den kalla sidan och sedan leda in detta kalla vatten i kopparrör för att kyla med (vilket jag tror är det du menar) vet jag inte hur pass bra det fungerar med en peltier som bara är på 4x4 cm för det lär nog försvinna en del energi genom isoleringen, som kanske är så mycket så att det inte kan kyla så vidare bra. Den skall ju först också kyla ner väggarna och sedan luften inne i kylen vilket kräver en del effekt eftersom luft isolerar bra och då den kalla sidan inte är i direktkontakt med luften så är detta nog inte det lika effektivt, men kan kanske fungera ändå, har inte testat så jag vet inte. Men så länge bara kyleffekten är tillräcklig så hade det nog kunnat gå.

Men om du tänkt att bygga dig tex en 80L kyl, då är det nog inte ens lönt att köra med peltiers för det kräver betydligt mer energi än vad tex ett kompressor aggregat hade behövt.

En akvariepump kan säkert gå bra bara så länge som den klarar av att pumpa tillräckligt snabbt så att peltierelementet kyls så bra som möjligt för bästa kapacitet och att den klarar temperaturen på vattnet , varmt eller kallt. Sen om du skall ha pumpen till att pumpa runt kallt vatten så får man lägga till i beräkningen att även pumpen kommer att lägga till lite värme i vattnet, men är bara radiatorn tillräckligt stor så är det nog inga problem med den delen.

Ett nätagg borde inte bli så värst varmt då det i detta fall bara kommer att belastas med runt 100w.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

okey ser ut som jag får tänka om lite här, men det är ju aldrig fel.

hur blev din kyl då neezzen, fungerade det tillfredställande?
kan du inte beskriva den lite närmre, storlek, kylning, kanske en bild? =)

med termisk kortslutning menar du att den varma sidan skulle värma den kalla genom fastsättnings skruven eller? hur ska man isolera menar du, sätta dit den med plastskruv eller liknande?
som du nämner skulle det säkert vara bättre med större element, inbyggd vattenkylning osv, men det är pengarna som sätter gränsen tyvärr, om du vet var jag kan komma över det billigt, så tackar jag, annars får jag nog hålla mig kvar vid 89Wattarna =/

tack för svar henry, det underlättar stort att få lite bra tips innan man börjar bygga. du sa att jag borde ha vattenkylning på varma sidan, det är säkert vettigt, man kanske kunde bygga sig ett eget element, och kyla det med fläkt (om det behövs) men hur skulle du löst den kalla sidan själv. En fläkt som kör runt den kalla luften (hur isf?), eller vatten kylning som jag nämt?

jag har föresten tänkt ut att kylen borde vara 5x1.5dm x 3dm = 22,5Liter
lite mindre än det jag först planerade, men det borde ju bli lite lättare så här.

:)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Om man behöver en lite radiator, billigt kan man kika på en MC-skrot. Där finns en del små, bland annat från mopeder. Kn ju med fördel användas, visst de är ganska stora men iaf. Det är billigare, o sen får man grym kylning:)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vill man ha så kraftig värmeöverföring från den kalla till den varma som möjligt (hög kyleffekt) så skall man hålla den varma sidan så kall som möjligt och samtidigt kunna ta bort all värme. Ett bra sätt att göra detta på är just med vatten. Om det nu behövs vatten i ditt fall eller om det helt enkelt bara räcker med en större fläktkyld fläns kan jag tyvärr inte svara på då jag inte har gjort små kylar med peltiers. Men en sak är säker:

Du måste kyla den varma sidan annars så kommer du med stor sannolikhet att förstöra peltierelementet då det säkerligen kommer att bli överhettat.

Om du med ..man kanske kunde bygga sig ett eget element.. menar peltierelement så är det bara att lägga ner det direkt då det inte är någonting som man kan göra själv då jag skulle gissa på att det i princip är i ungefär samma klass som tillverkning av tex transistorer. Ok man kan faktiskt genom att (enkelt förklarat) löda ihop 2 olika sorters metaller med varandra göra något som skapar en mycket svag peltiereffekt men det är förstås inte ens på långa vägar i närheten så effektivt som med peltierelement.
neezzen

Inlägg av neezzen »

jag byggde en ganska stor kyl för vanliga cola-burkar och det var ett snabbprojekt som inte fungerade något vidare. För det första så var kylen för stor för ett enkelt 89W element. Sen så fick jag aldrig ngn bra press imellan kylflänsarna på varma och kalla sidan. För att få en bra kylning på varma sidan och en bra spridning på kalla sidan så är det viktigt att kylflänsen verkligen ligger i press mot peltieren med kylpasta imellan.

Det jag avser med termisk kortslutning är att det är dumt att ha en skruv i metall som går igenom både varm och kall fläns. Det är bättre att isåfall borra ett lite större hål genom flänsarna, isolera skruven med ex. krympslang och sedan lägga en plastbricka imellan på toppen. Sen kan även tilläggas att en fläkt som cirkulerar runt kalluften inne i kylen gör att kylningen går BRA mycket fortare.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

citizendildo:
jo, jag vet dom är rätt små, men tyvärr inte tillräckligt. radiatorerna för vattenkylning till dator är nog som henry säger, det bästa. men antagligen får jag bygga nått eget.

neezzen:
vet du hur många liter låg den på? som jag sa innan, kan man inte få se en bild, hade varit rysligt intressant :D
ja jag tänkte det, kylpasta är nog ett måste om man vill få ut maximal kyleffekt. än så länge är jag inne på att köra med vattenkylning, och då får man nog anstränga sig för att få bra kontaktytor.
det var det jag tänkte när du sa termisk kortslutning, får försöka undvika det!

Henry:
okey, jag borde kanske ha vattenkylning på båda sidor.
jag får ta och leda vatten förbi den varma sidan, och ut i en fläktkyld radiator sen får jag ta och leda vatten förbi den kalla sidan och leda vidare det i kylen, på ett eller annat sätt.

det står ju mellan luft/fläkt kylning, så jag gjorde en "finfin" paint bild ^^
för att få en bild hur det kan tänkas se ut
[img=http://img276.imageshack.us/img276/1461/kylprincippaint4cd.th.jpg]

Detta är då luftkylning, och på var sin sida får man då ha en fläkt som blåser in respektive ut luften. med detta systemet skulle man kunna göra kylenheten väldigt liten, allt beroende på fläkt/flänsstorlek.

vill man sen ha vatten kylning, så leder man rör mellan flänsarna och vidare, eller tar bort flänsarna och ordnar genomströmning av vattenflödet, precis vid peltierelementets kontaktytor. ja, det återstår att se :)

och när jag sa att jag skulle bygga ett eget element, så menade jag ett kylelement/radiator. att bygga peltier elementer är lite överkurs för mig, ursäkta missförståndet :P

någon som kommit på nån bättre pump, eller har ett peltier-element att sälja?

skål på er! och ha en trevlig vecka :D

//oscar
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Alltså hade du kunnat få tag på en radiator på en skrot till en mindre MC så hade nog jag tagit en sådan och testat med om man kan hitta en som kan passa. För du skulle nog kunna komma över sådana på en skrot bra billigare än en ny radiator till en dator.

..jag får ta och leda vatten förbi den varma sidan, och ut i en fläktkyld radiator..

Någonting sådant fungerar nog hur bra som helst. Vet dock inte om kyleffekten som blir är tillräcklig för att kunna dra ner tempen till den nivån som du vill ha genom att bygga på detta sätt. Eftersom du har vattnet rinnandes i kopparrör, som jag tror att jag det var, så måste först rören kylas ner sedan väggen, för du ville ha det osynligt bakom insidans väggar om jag inte missminner mig, och slutligen luften på insidan som är stillastående. Kan inte garantera någonting då jag inte hållit med peltier kylar och testat mig fram till detta men det blir ju ialf bättre kyleffekt av att kyla ner varma sidan med vatten då skillnaden mellan den varma och kalla sidan ökar, men om detta sedan räcker till den uppbyggnad du tänkt vet jag som sagt inte.

Att bygga sig en egen radiator, ja det var ju en helt annan sak. :)
neezzen

Inlägg av neezzen »

inte en aning om hur många liter den var på..bygget gick på en helg..fick ner tempen typ 8 grader under utomhustemp så den landade på kanske 14 grader..sen orkade jag inte mer utan bygget skrotades å är nu ett minne blott. Tyvärr finns inga bilder på eländet heller. Peltieren ligger nog å skrotar här nånstans. Jag tror också att det blir svårt att kyla med en 89W peltier..Iallafall om du ska ha någon form av vattensystem som transporterar runt kylan, tror inte att en liten peltier klarar det, men testa...
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

Henry:
en datorradiator går direkt bort pga priset, en mopedkylare håller jag med om skulle fungera bra, men är fortfarande tveksam på storleken, kanske en kylare till en sån där liten minimoto ;) hittar nog på nått, men kom gärna med förslag!!

är rädd att du har rätt angående vattenkylningen på kalla sidan, med kopparrör osv. möjligt att den måste stå på i en vecka för att få kylat ner allt, så jag har kommit fram till att jag borde ha vattenkylning på den varma sidan, som jag har förstått blir Väldigt varm. sen på den kalla sidan tar jag en kylfläns, och blåser in den kalla luften.. checka bilden jag paintade ihop (ja, jag har alldelles för mycket tid över)

Bild
Större ------> Bild

och sen en bild på själva lådan
ett bakstycke för kylsystemet, skjut dörrar av nått slag, utblås osv

Bild
större ----------> Bild

föresten hur blir jag av med all synlig länkning?
jag använder imageshack, borde jag använda nånting annat kanske? =/

neezzen:
tycker du ska ge det ett nytt försök...lägg till några peltiers ;)
vad använde du för låda/isolering, samt dörrar?

tjohejs
neezzen

Inlägg av neezzen »

nu börjar det likna något. Om du bygger enligt skissen så bör du få ett hyfsat resultat, det är ju upp till dig :D Jo jag vet att ja borde ge det en chans till, men just nu tar gainclonebygget å skolan upp lite väl mycket av min tid..Isoleringen bestod av vanlig vit cellplast (frigolit) som var ca 1,5cm tjock. Jag kom aldrig så långt som till en dörr utan gjorde mina tester med en provisorisk dörr av tjock frigolit å silikon runt kanterna. Om jag skulle bygga en dörr skulle jag se till att lägga gummilist eller liknande för att få helt tätt runt kanterna..
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

key key, då låter det som du varit hyffsad seriös ändå, med tanke på isolering och så, använde du en fläkt att blåsa in/ut kall/varm-luft eller hur gjorde du? mm, tätning är nog viktigt.. får fundilera vidare på det.

Gainclonebyggevadå? :D
Skriv svar