Plätering eller inte plätering (PCB-fingers).

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Re: Plätering eller inte plätering (PCB-fingers).

Inlägg av Teknikern »

Jag behöver inte "skaffa", jag kan ta valfri ur lagret men se jag tänkte vara "mondän" som gubben skrev och ta det jag har väldigt gott om, dvs. kontaktlister. :mrgreen:
Kanske bättre att kränga kontaktlisterna på nätet än att använda dom själv. :)
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Hela mitt liv har jag tänkt på att skaffa ett lager men nu har jag gett upp eftersom jag har glömt var gränsen går mellan röra och lager. Hade kanske blivit deppad om man funnit precis allt man vill ha just när man vill.
Har sökt efter vissa saker vid 3st semestrar i rad men eftersom jag inte funnit så har jag nu gett upp med både det sökandet och semester.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska du va mondän så ska du inte köra med kontaktfingrar. Modernt då läder man fast en färdigplätterad kontakt.

Då du var ung var det mera vanligt med kontaktfingrar, då arbete var billigare och färdiga kontakter dyrare, typ.

Protte
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Fanns ens kontaktfingrar när jag var ung? Är ju född 1958 och hamnade i "gör det själv om det ska bli riktigt gjort"-träsket direkt, snacka om hård uppfostran. :mrgreen: "Min mor och far kom inte överens, enda gången dom gick ut tillsammans var när gasspisen exploderade." :mrgreen:

Det får trots allt bli kontaktfingrar för kontaktlisterna jag hade blir inget bra till detta projekt med flera kort i rad på liten yta (och jag är för snål för att köpa andra) :vissla: däremot tog jag mig friheten att pilla ut en kontaktfjäder och testade att förtenna kontaktytan och det gick alldeles utmärkt och tenn mot tenn borde ju funka eller???? :humm:
Dessutom fick kontaktfjädern lite mera "fjång" då jag kunde räta den lite. :tumupp:
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Sahlin skrev:Hela mitt liv har jag tänkt på att skaffa ett lager men nu har jag gett upp eftersom jag har glömt var gränsen går mellan röra och lager. Hade kanske blivit deppad om man funnit precis allt man vill ha just när man vill.
Har sökt efter vissa saker vid 3st semestrar i rad men eftersom jag inte funnit så har jag nu gett upp med både det sökandet och semester.
Det där lät ju bara efterblivet. Jag blir tokig på utspridda grejer, jag har letat klart på den fronten och 2 timmars letande för att göra ett 2-minuterjobb gör mig galen. Det ska bara vara att gå till lådan där delen ligger och ligger ingen där eller nåt liknande och användbart så finns det inte.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Skall kretskortet sitta utomhus?
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Teknikern inget ont utan att det har något gott med sig. Och för min del har jag bara samlat på mig på hög och tänkt att man kan slänga vid ett senare tillfälle men detta tillfälle har ännu inte dykt upp som tur är eftersom jag nästan aldrig fattas något vitalt när jag skall göra en grej.
Det jag inte har funnit har inte haft så stor betydelse ur tillverknings hänseende. Att inte finna är ett sätt att ha kvar något för framtiden om man mot förmodan skulle ha en sådan????
En grej som jag burit iväg är bockprismat till stora kantbocken men det kan väl inte vara så svårt att finna såvida inte det ligger under något skrotat traktorchassi??? Blev lite förvånad när jag upptäckte att det fattades. Så helt klart har jag bocken kvar och det kan kanske vara toppen en gång i framtiden då det skall bockas till tusen.
Har inte så stora lådor som prismat platsar i, fast kanske om jag letar???
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

alexanderson skrev:Skall kretskortet sitta utomhus?
Nej inomhus i torr lokal, det är bara ett reläkort som kommer att sitta inuti utomhusdelen till värmepumpen men styrelektroniken kommer att sitta inne.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Apropå olja och sånt så kan vaselin aldrig förstöra någonting
Visst är vaselin oftast harmlöst men "aldrig" är lite väl kategoriskt.
Vaselin är en petrokemisk kolvätebaserad destillationsprodukt som har kemiskt liknande egenskaper som dess ingredienser, huvudsakligen paraffin-olja(mineral-olja) och mikrokristallin vax.
Vaselin kan därför bryta ned andra kolväten enligt regeln "lika löser lika" såsom plast och gummi om de inte är beständigt mot petrokemiska kolväten även om processen oftast går långsammare med vaselin jämfört med ämnen med kortare kolväte-bindningar typ bensin eller aceton.
Vid nedbrytning av riktigt tunna plaster så blir effekten av vaselinet nedbrytande egenskaper naturligtvis snabbare märkbar.
För tunt gummi såsom ballonger och kondomer som testats här, märks det kanske snabbast på att de tappar flexibilitet och därmed spricker lättare vid töjning. Skillnaden i egenskaper kan bli rätt stor på bara minuter. Tror det till och med uttryckligen står på somliga svenska kondom-förpackningar att man inte får använda dessa i kombination med vaselin. Ballonger har jag en hel del erfarenhet av, hur märkligt det än kan låta, att smörja ballonger, men det har med elektronik att göra.

Praktiska exempel på användningar av vaselinets lösande förmåga är att lösa upp ytan på urblekta gummit på äldre bilars kofångare, så att de återfår en svart lyster. Behandlingen är enkel, stryk på vaselin som får sitta några timmar i solskenet innan resterna torkas bort. Värmen från solen påskyndar processen. Moderna däck biter vaselinet sämre på, annars var det förr ett sätt att även få däcken att se fräschare ut.
Förr fanns, kanske finns än, ett slags plåster som tillverkades genom att lösa natur-gummi i vaselin som sedan pressades ut till tunna remsor. Dessa kunde fästas på huden och tas bort flera gånger med bibehållen fästförmåga och var mycket flexibelt. Bra vid skoskav och liknande.

Gummi är ett vitt begrepp där t.ex. Nitril-gummi är mycket motståndskraftigt mot olja/petroleum även under visst tryck och värme medans natur-gummi lättare smälter när det utsätts för petrokemiska produkter. En kondom består i relativt hög grad av naturgummi, i storleksordningen 40-60%, och är därmed mindre motståndskraftig.

Även när man talar om plast så är skalan stor då det finns många olika kompositioner där somliga ej påverkas nämnvärt av petrokemiska produkter. Polyuretaner anses tåla petroleumprodukter mycket dåligt medan man kan göra bensintank till bil i polyeten-plast.

Det är nog helt ok att använda vaselinet att täta diverse kontaktytor, jag gör så också, men helst så tunt att man inte smörjer ner plaster och gummi i onödan.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Slanglösa däck som har pyspunka pga. dålig anliggning mot fälgen blir täta om man använder vaselin istället för däcksmörja vid monteringen. Där löses ytterst lite av gummiytan upp så att tätkanten "klistrar" men det fina i detta är att däcket är lika lätt att demontera efter några år pga. att fälgen och däcket inte "rostat ihop" så visst kan vaselin m.fl. kolväteföreningar lösa gummi som inte är oljebeständigt men i vardagslag kan man strunta i detta då det inte har någon betydelse iom. att det mesta av dagens "gummi" är syntetiskt och oljebeständigt.

50% glycerin blandat med 50% t-sprit gör bilens gummidetaljer bla. mattorna som nya igen och instrumentpanelen blir så blank att en fluga kan fläka sig. Gammalt bilhandlarknep. 8)
Sahlin

Inlägg av Sahlin »

Jag uppskattar Teknikern!!! Verkar vara en man som har "fantasi" vilket är en brisvara här på jorden???
Kunskap kan man i dagens läge få hur mycket som helst för en ringa peng men fantasi betalar denna företagsledare i ett av världens största företag hur mycket som helst för.
Förstår du var jag skriver Teknikern, du kan nog med lite fantasi........
Skriv svar