Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
Jepp, Andy, någon sådan lösning vore perfekt. Dock tror jag, som greven skriver, att pumpen har inbyggt skydd. Skall kolla upp det.
Henry, hydraulkylare det kan vara av intresse! Har du ungefärliga dimensioner i huvudet?
Förövrigt, i helgen har jag byggt fästen för pump och motor. Har även fräst spår för krysskilarna på mellan axeln och på bakaxeln. Det blev fantastiskt snyggt! Har några bilder men jag hittar i vanlig ordning inte kabeln till kameran...
Hursom så räknar jag med att kunna provköra driften någon gång i veckan beroende på hur mycket kvalitetstid jag får i garaget...
Jag var på momentum i fredags och shoppade remskiva, rotoflex-koppling och några bussningar... 1800:- till att lägga i högen för nödvändiga investeringar!
Måste försöka få tag i oljefilter med armatur i morgon också. Puh, nu är det mycket! Dessutom anländer markteglet vilken dag som helst vilket innebär att frugan kommer att kräva omprioritering!
/Magnus
Henry, hydraulkylare det kan vara av intresse! Har du ungefärliga dimensioner i huvudet?
Förövrigt, i helgen har jag byggt fästen för pump och motor. Har även fräst spår för krysskilarna på mellan axeln och på bakaxeln. Det blev fantastiskt snyggt! Har några bilder men jag hittar i vanlig ordning inte kabeln till kameran...

Hursom så räknar jag med att kunna provköra driften någon gång i veckan beroende på hur mycket kvalitetstid jag får i garaget...

Måste försöka få tag i oljefilter med armatur i morgon också. Puh, nu är det mycket! Dessutom anländer markteglet vilken dag som helst vilket innebär att frugan kommer att kräva omprioritering!
/Magnus
Det var en tid sedan jag kom över den så jag fick gå ner i källaren och ta måtten.
Detta är måtten för enbart kylardelen i sig. I höjden är det inkluderat 2 st fästplåtar som är ca 3-4 cm höga som är sträcker sig över och under kylarens storlek i sig, dom är dock en del av hela kylaren.
Denna har varit till en större maskins hydraulsystem så jag såg också att anslutningarna var ganska så tilltagna, ca 3.5 cm i bredd mätt på gängorna.
Kylaren i sig:
Tjocklek: 7.5 cm
Bredd: 33.5 cm
Höjd: 32.5 cm
Fläkthuset:
Bredd och höjd: 34.5 cm
Tjocklek: 4.0 cm
Fläkthål: 31.5 cm
Detta är måtten för enbart kylardelen i sig. I höjden är det inkluderat 2 st fästplåtar som är ca 3-4 cm höga som är sträcker sig över och under kylarens storlek i sig, dom är dock en del av hela kylaren.
Denna har varit till en större maskins hydraulsystem så jag såg också att anslutningarna var ganska så tilltagna, ca 3.5 cm i bredd mätt på gängorna.
Kylaren i sig:
Tjocklek: 7.5 cm
Bredd: 33.5 cm
Höjd: 32.5 cm
Fläkthuset:
Bredd och höjd: 34.5 cm
Tjocklek: 4.0 cm
Fläkthål: 31.5 cm
Nu kommer lite bilder från helgens och dagens byggsession. Fick ovanligt mycket tid i garaget idag, så nu sitter motorn på plats!
Först kommer bilder på krysskil och drevmontering:





Snyggt? Oerhört snyggt om jag får säga det själv!
Sedan har jag byggt vidare på motorfästen. Det är upphänt i ett "gångjärn" så att kedjans spänning kan justeras med hjälp av en gängstång med hopdragna muttrar. De första bilderna visar fästet halvfärdigt och de sista monterat i hjullastaren.










Här kommer slutligen några bilder på pumpdrivningen som jag monterade ihop idag. Axeln är 20mm och lagerbockarna är tyvärr i aluminium och från Clas Ohlsson... Hoppas det håller annars är det ganska enkelt att byta ut dom. Även denna anordning kommer att monteras på ett "gångjärn" så att remmarnas spänning kan justeras.
Remskivan har tre spår. Av dessa kommer bensinmotorn att driva axeln via två remmar. Det tredje spåret är till för att förse hydraulpump nummer två med kraft.
Bilder:



Hela denna anordning kommer att monteras vertikalt, med pumpen i top och remskivan längst ner.
Puh, nu skall jag sova. Håller tummarna för en provkörning av driften imorgon eller på onsdag!!!
Måste bara köpa lite mer gängstång och ett par remmar i morgon!
/Magnus
Först kommer bilder på krysskil och drevmontering:





Snyggt? Oerhört snyggt om jag får säga det själv!

Sedan har jag byggt vidare på motorfästen. Det är upphänt i ett "gångjärn" så att kedjans spänning kan justeras med hjälp av en gängstång med hopdragna muttrar. De första bilderna visar fästet halvfärdigt och de sista monterat i hjullastaren.










Här kommer slutligen några bilder på pumpdrivningen som jag monterade ihop idag. Axeln är 20mm och lagerbockarna är tyvärr i aluminium och från Clas Ohlsson... Hoppas det håller annars är det ganska enkelt att byta ut dom. Även denna anordning kommer att monteras på ett "gångjärn" så att remmarnas spänning kan justeras.
Remskivan har tre spår. Av dessa kommer bensinmotorn att driva axeln via två remmar. Det tredje spåret är till för att förse hydraulpump nummer två med kraft.
Bilder:



Hela denna anordning kommer att monteras vertikalt, med pumpen i top och remskivan längst ner.
Puh, nu skall jag sova. Håller tummarna för en provkörning av driften imorgon eller på onsdag!!!




/Magnus
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26407
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Tack! 
Skall filma lite när det finns något att filma. Jag vill gärna att det kan röra lite på sig då!
Iallafall, jag har byggt vidare lite idag. Ängla fixade lite färg på motorfästet:


Mycket engagerad och noggrann!
Sedan har jag monterat drivpumpen. Det kunde väl ha blivit lite snyggare men det fyller sin funktion iallafall.









Jag fick tänka om i sista stund eftersom den första placeringen jag hade tänkt ut inte fungerade. Pumpaxeln kom i konflikt med bakaxelns drev så det fick bli montering på vänster sida istället. Det spelar egentligen ingen roll. Det enda som stör är att länkaget från pedalen till pumpen blir lite mer komplicerat.
Hoppas på en första provkörning imorgon!
Btw, var och köpte ett filter med tillhörande armatur idag. Snacka om att hydraulik branchen är knepig... Listpris var drygt 1000:- + moms. Det tyckte jag var lite dyrt och påpekade det. Ok, sa säljaren, om vi säger 600:- ink moms då? Jepp, det blir bra. Fick kvitto och allt. Han prutade drygt 50% bara för att jag påpekade att det var lite dyrt... Vilket sjukt påslag dom måste ha, han lär ju inte ha sålt filtret med förlust trots att han prutade drygt 50%!
/Magnus

Skall filma lite när det finns något att filma. Jag vill gärna att det kan röra lite på sig då!
Iallafall, jag har byggt vidare lite idag. Ängla fixade lite färg på motorfästet:


Mycket engagerad och noggrann!

Sedan har jag monterat drivpumpen. Det kunde väl ha blivit lite snyggare men det fyller sin funktion iallafall.









Jag fick tänka om i sista stund eftersom den första placeringen jag hade tänkt ut inte fungerade. Pumpaxeln kom i konflikt med bakaxelns drev så det fick bli montering på vänster sida istället. Det spelar egentligen ingen roll. Det enda som stör är att länkaget från pedalen till pumpen blir lite mer komplicerat.
Hoppas på en första provkörning imorgon!
Btw, var och köpte ett filter med tillhörande armatur idag. Snacka om att hydraulik branchen är knepig... Listpris var drygt 1000:- + moms. Det tyckte jag var lite dyrt och påpekade det. Ok, sa säljaren, om vi säger 600:- ink moms då? Jepp, det blir bra. Fick kvitto och allt. Han prutade drygt 50% bara för att jag påpekade att det var lite dyrt... Vilket sjukt påslag dom måste ha, han lär ju inte ha sålt filtret med förlust trots att han prutade drygt 50%!
/Magnus
Aldrig får man vara riktigt glad...
Idag monterade jag ihop allt och skulle provköra. Alla slangar jag hade köpt passade och jag var gladare än någonsin!
Hursom, jag kopplade ihop allt. Startade motorn. Den startade på första rycket. Låter den gå en stund på tomgång och väntade på att inloppsslangen skulle fyllas. Givetvis hände ingenting. Varför skulle det göra det? Det vore ju för bra. Ökade varvtalet till cirka 2000 rpm. Väntade 1 minut. Ingen olja, inget tryck, ingen rotation på bakaxeln. Stänger ner allt och låter pumpen suga direkt från en 25 liters dunk. Ingen skillnad. Monterar ner och kopplar in borrmaskinen igen. Låter den snurra 10 sekunder sedan har den byggt upp tryck och allt funkar. Bra! Men varför funkar det med borrmaskinen? Hmmm... Jo, av en enkel anledning, den roterar i motsatt riktning. Då vill jag bara lägga mig på garagegolvet och gråta.
Jag har tolkat databladet felaktigt och monterat pumpen på ett sådant sätt att den inte fungerar. Enkelt att ändra? Nja, det innebär en hel del jobb men det går givetvis att genomföra. Skall dock ta med pumpen till en hydraulikexpert och få hans syn på det hela först.
Det blev ingen riktig testning idag tyvärr. Det suger, jag var ju så laddad.
/Magnus
Idag monterade jag ihop allt och skulle provköra. Alla slangar jag hade köpt passade och jag var gladare än någonsin!
Hursom, jag kopplade ihop allt. Startade motorn. Den startade på första rycket. Låter den gå en stund på tomgång och väntade på att inloppsslangen skulle fyllas. Givetvis hände ingenting. Varför skulle det göra det? Det vore ju för bra. Ökade varvtalet till cirka 2000 rpm. Väntade 1 minut. Ingen olja, inget tryck, ingen rotation på bakaxeln. Stänger ner allt och låter pumpen suga direkt från en 25 liters dunk. Ingen skillnad. Monterar ner och kopplar in borrmaskinen igen. Låter den snurra 10 sekunder sedan har den byggt upp tryck och allt funkar. Bra! Men varför funkar det med borrmaskinen? Hmmm... Jo, av en enkel anledning, den roterar i motsatt riktning. Då vill jag bara lägga mig på garagegolvet och gråta.
Jag har tolkat databladet felaktigt och monterat pumpen på ett sådant sätt att den inte fungerar. Enkelt att ändra? Nja, det innebär en hel del jobb men det går givetvis att genomföra. Skall dock ta med pumpen till en hydraulikexpert och få hans syn på det hela först.
Det blev ingen riktig testning idag tyvärr. Det suger, jag var ju så laddad.

/Magnus
Tack för erat stöd!!
Jag har lämnat in pumpen på en hydrualikfirma idag. När jag klev in i lokalaen såg han på 10 meters håll exakt vad det var för pump jag hade, så det kändes som att dom kunde sina saker!
Dom sa att det går att byta riktning på den eftersom den finns i olika versioner med olika riktning. Tydligen har kommunen massor med sådana hydrostater i drift så dom var vana att serva dom. Dom skulle återkomma med uppgift över vad det kostar att få den konverterad.
Dom talade också om att det var en dyrgrip jag hade... En ny likadan kostar drygt 12000:-!!
Farsan fick den för några år sedan av en skrotsamlare och sedan fick jag den av honom.
/Magnus
Jag har lämnat in pumpen på en hydrualikfirma idag. När jag klev in i lokalaen såg han på 10 meters håll exakt vad det var för pump jag hade, så det kändes som att dom kunde sina saker!
Dom sa att det går att byta riktning på den eftersom den finns i olika versioner med olika riktning. Tydligen har kommunen massor med sådana hydrostater i drift så dom var vana att serva dom. Dom skulle återkomma med uppgift över vad det kostar att få den konverterad.
Dom talade också om att det var en dyrgrip jag hade... En ny likadan kostar drygt 12000:-!!

/Magnus
Pratade just med hydrualikfirman, dom är klara med pumpen! Dom har bytt rotationsriktning på den och slipat nån platta (fattade inte riktigt men det struntar jag i!). Den hade nästan skurit men dom räddade den i sista stund... Puh!
Skall hämta den snart och montera ihop ikväll. Helt plötsligt börjar jag känna mig lite vissen. Jag är nog sjuk och måste gå hem från jobbet!
Btw, det påminner om en kollega som sjukanmälde sig en dag, till chefen sa han att han hade feber, men till mig förklarade han att han hade fått Pioneer-lunga och Sony-fot. Kort sagt, han hade fått hem sina nya stereoprylar till bilen!
/Magnus
Skall hämta den snart och montera ihop ikväll. Helt plötsligt börjar jag känna mig lite vissen. Jag är nog sjuk och måste gå hem från jobbet!

Btw, det påminner om en kollega som sjukanmälde sig en dag, till chefen sa han att han hade feber, men till mig förklarade han att han hade fått Pioneer-lunga och Sony-fot. Kort sagt, han hade fått hem sina nya stereoprylar till bilen!

/Magnus