Kina-beställning nästa (PCB)

danielr112

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

Förmodligen får du lite hjälp att ev ta fram ett ställe att beställa korten ifrån. Jag håller också koll här då jag ska beställa och aldrig gjort det innan :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du aldrig gjort det innan?

Du verkar ju hur bevandrad inom modern elektroteknik som helst :)

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nej jag har faktistk aldrig beställt. Jag har gjort en hel del med både hederliga klisterlappar och rita samt fräsa ut dem. Men aldrig personligen beställt några...

Nu tror jag inte beställningen är jätte komplicerad men det är ju ändå lite att tänka på :) Ivf så är det i regel billigare att beställa om man orkar vänta än att köra igång och göra egna om dom är de minsta komplicerade. Går ju ändå åt ganska mycket tid. Att fräsa kräver att man är nogrann med bredder och sedan ska allt fixas och donas :)
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Det ser ut att vara ledare som går på vissa lödöar, ledningsbanor som når varandra, dvs kortis på flera av korten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Njae, jag tror faktiskt inte det om du zoomar lite.

Eller rättare, jag hoppas inte det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tex på kortet KSS_R_brd.png.
Högst upp till vänster, kondingens högra ben ser det märkligt ut samt nere på höger sida vid IC5 är det tre ledare som ser ut att ligga på varandra.

Några kort var det sjuuukt nära att ledarna går på padsen.

Varför är vissa kort så stora till ytan, med så få komponenter?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Njae, jag tror faktiskt inte det om du zoomar lite.

Lite DRC-fel blir det men de är inte värre än att de går att rita om ganska enkelt.
DRC fel KSS_R.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jonaz skrev:Tex på kortet KSS_R_brd.png.
Högst upp till vänster, kondingens högra ben ser det märkligt ut...
Jag tycker inte det ser så märkligt ut.
...samt nere på höger sida vid IC5 är det tre ledare som ser ut att ligga på varandra.
Dom där ledarna ligger ju, vad jag kan se, i olika lager vilket inte borde innebära några problem.
Några kort var det sjuuukt nära att ledarna går på padsen.
Mycket möjligt men som regel har jag dels använt DRC dels zoomat i brd-menyn och sett att det inte är några problem.
Varför är vissa kort så stora till ytan, med så få komponenter?
Det här har två förklaringar först och främst gillar jag halva EU men största anledningen är att styrningen av kortets storlek är en gåta, jag fattar det inte alls för normalt sett har man origo (0;0) och en enda punkt (bredd;höjd) men Eagle har av nån anledning ett mycket mer komplicerat system som jag helt enkelt inte fattar, därför är dom flesta kort halva EU, ett par kort är mindre men det är utan kontroll dvs jag tror att jag bara tagit i ett hörn och dragit ihop dimension men minns inte.

Jag tackar dig Jonaz för ditt intresse och dina anlyser, mycket trevligt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:

Lite DRC-fel blir det men de är inte värre än att de går att rita om ganska enkelt.
DRC fel KSS_R.PNG
Overlap gillar jag ju inte, det är väl den anmärkningen jag brukar undvika till varje pris.

Resten känns akademiska för mig.

Kan du tala om vart det är overlap, möjligtvis?

Jonaz hittade ett ställe vid IC5 längst ner till höger men jag tycker ledarna går i olika lager bara.

Dessutom vore det konstigt om Autoroutern har lyckats göra overlap...

MVH/Roger
cjonash

Inlägg av cjonash »

Alltså, "clearance" och "width" är inte bara av akademiskt intresse. Om du beställer korten från en tillverkare, och har avstånd eller bredd på ledarna som understiger deras regler så finns det stor risk att en av tre saker inträffar:

1) Korten blir dyrare, för att de inte kan använda sina standardprocesser (flera tillverkare har olika kategorier på sina kort, där bl.a. ovanstående parametrar skiljer sig åt - liksom priset).

2) De godkänner inte ordern, vilket är högst sannolikt om de kör en DRC på filerna innan de startar tillverkningen.

3) Du får kort som inte fungerar (kortslutning eller avbrott). Lär väl främst kunna inträffa hos tillverkare som varken gör en DRC innan tillverkning, eller en test av de färdiga korten (alltså tillverkare i den billigare kategorin).

Tillverkar du korten själv, så kan du ju hålla koll på t.ex. etsningsprocessen och kanske undvika problemen. Men ska du lämna bort tillverkning så bör du verkligen inte strunta i de varningar som en DRC ger.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:
swesysmgr skrev:

DRC fel KSS_R.PNG
Overlap gillar jag ju inte, det är väl den anmärkningen jag brukar undvika till varje pris.

Resten känns akademiska för mig.

Kan du tala om vart det är overlap, möjligtvis?

Jonaz hittade ett ställe vid IC5 längst ner till höger men jag tycker ledarna går i olika lager bara.

Dessutom vore det konstigt om Autoroutern har lyckats göra overlap...

MVH/Roger
Vi kanske tittat på olika projekt men KSS_R ger en mängd fel både ERC och DRC. Jag tror ERC-felen måste rättas till först, det verkar som att en del nät bara ser ut att mötas men inte gör det ("bollarna" saknas).

Det är pengar i sjön att skicka kort på produktion som sedan visar sig inte fungera även om jag tror dessa fel fastnat i web-valideringen hos t.ex. OSHPark och inte varit möjliga att beställa.
ERC fel KSS_R 2.PNG
DRC fel KSS_R 2.PNG
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Här kommer mina svart-vita versioner av brd-filer som man skulle kunna producera själv.

Antalet är 16.

MVH/Roger
PS
Bifogar alla svart-vita som zip, också
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 februari 2017, 19:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Du ska inte spara dom som bilder. Skriv ut direkt i Eagle eller spara som PDF eller något sånt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

I all välmening, ta dig tid och putsa till ovanstående layouter så har du en god chans att kunna få till dessa utan 'problem' med typ Toner-Transfer metoden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

E85 skrev:Du ska inte spara dom som bilder. Skriv ut direkt i Eagle eller spara som PDF eller något sånt.
Varför inte?

Min tanke är nu att printa ut dessa på typ OH för att mha Fotoresist göra korten.

Varför är då pdf bättre?

MVH/Roger
Skriv svar