Känsligare NTC-motstånd ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Känsligare NTC-motstånd ?

Inlägg av JimmyAndersson »

De som gissar att detta hör till min datorkylnings-tråd har helt rätt.
Orsaken till att jag skapar en ny tråd är för att undvika att projekt-tråden blir allt för rörig. :)

Nu till problemet. Först lite ASCII-grafik:

Kod: Markera allt

+5V
    |
    |
   NTC (4.7k)
    |
    +----------- UT
    |
Motstånd 4.7k
    |
    |
  GND
Mitt NTC-motstånd är på 4.7k. Vid rumstemeratur får man 2.8V på utgången. Håller man lödpennans spets 5mm ifrån NTC-motståndet stiger utgången till 3.4V. Dvs en skillnad på 0.6V, inte så mycket alltså.

Hur ökar man lättast skillnaden mellan varmt och kallt?

Testade att minska spänningen i schemat ovan och sedan koppla UT till en OP-förstärkares plus-ingång. Ett 82k-motstånd mellan minus-ingången och utgången. Ett 10k-motstånd mellan minus-ingången och jord. Detta ger 9.2 gångers förstärkning. Tyvärr fungerade det bättre i teorin än praktiken.

Något tips på förändring?

(Jag vill använda NTC-motståndet.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Så kan Du inte göra, OP'n går i botten direkt när den försöker förstärka spänningen Du stoppar in om motkopplingen görs med GND som referens. Du måste ha en virtuell jord vid ungefär samma spänning som Du har i spänningsdelaren med termistorn för att det skall fungera.

Gör en spänningsdelare på minusingången som ger rätt spänning och beräkna motkopplingsmotståndet för rätt förstärkning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag testade den varianten tidigare, men då uppförde den sig som en schmitt-trigger. Men tack vare din beskrivning så hittade jag felet: Motkopplingsmotståndet och det nedersta motståndet i minusingångens spänningsdelare var för låga. Jag fick visserligen rätt spänning, men fel förstärkning. Men med nya beräkningar så konstaterar jag glatt att:

Nu fungerar det!
Den reagerar steglöst på allt ifrån en 60W-lampa på 20cm avstånd till lödpennan på 5mm avstånd. Nu ska NTC-motståndet in i sin rätta miljö (kylflänsen på en CPU) för fortsatta justeringar.

Tack för hjälpen! :)
Skriv svar