PWM med triac istället för Mosfet...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

PWM med triac istället för Mosfet...

Inlägg av MNorrgren »

Jag har en fundering. Skulle det gå att göra en motordrivning med PWM där man har en triac/tyrsistor istället för en Mosfet??

Menar, man "hackar" väl dc-späning så att säga så det borde väl gå att använda, eller är det jag som är helt ute och cyklar??

Micke
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag vet inte om jag skulle vilja göra så. Sen så använder man oftast triac och tyristor för att styra växelspänning. I min gamla lödstation styrs pennan med PWM:ad 12VAC. Eller 13 är det egentligen. Men det kommer bara ut ca 12V till pennan, för det ligger ett 0,77V spänningsfall över triacen! Behöver jag säga att kylflänsen till den blir varm... :P
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Problemet är att du inte kan stänga av en triac. När det är AC så löser det sig i nollgenomgångarna. Men du kan inte he en PWM frekvens som avviker från frekvensen på matnings spänningen. Till dc är FET den bästa lösningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går ju att ha en PWM-frekvens som är lägre än växelspänningens frekvens. Säg att man har 10Hz. Då kan man ha 0-100% i 6 hela steg :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

6 steg? Du kan har helt koninuerligt på 50Hz när du kör med nätfrekvens. Men visst du kan dela ner frekvensen. Och jag skrev fel förut. Det är dubbla växelspäningsfrekvensen som gäller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Iofs... 100 nollgenomgångar på 50Hz. Men iaf. Tänkte lite fel.
Man kan väl ha vilken frekvens man vill, bara den är lägre än 50Hz?
Man får ju räkna lite tvärtom, och slå på triacen en bestämd tid innan nästa nollgenomgång.
Men om man nu vill utnyttja en hel period på växelspänningen, så blir det ju sämre och sämre upplösning ju högre PWM-frekvens man använder.

Nu tänker jag inte på att reglera något genom att hugga av spänningstopparna så man får en lägre spänning, utan medelvärdet av tiden av och tiden på. ;)

Det funkar dock inte så bra på en motor, utan mer på ett värmeelement...
Användarvisningsbild
zus

Inlägg av zus »

För att styra växelspänningslaster med triac så slår man på efter en del av perioden, men då talar man inte om PWM utan om tändvinkel (vilken blir att motsvara en andel av halvperioden).

Edit: Blir ju även det i någon mening en pulsbreddsmodulering ieofs..
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går bra att använda både tyristor och triac till DC så länge det inte är glättad spänning!
Den tekniken används ofta i bl a laddare:
Skriv svar