PWM med triac istället för Mosfet...
PWM med triac istället för Mosfet...
Jag har en fundering. Skulle det gå att göra en motordrivning med PWM där man har en triac/tyrsistor istället för en Mosfet??
Menar, man "hackar" väl dc-späning så att säga så det borde väl gå att använda, eller är det jag som är helt ute och cyklar??
Micke
Menar, man "hackar" väl dc-späning så att säga så det borde väl gå att använda, eller är det jag som är helt ute och cyklar??
Micke
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag vet inte om jag skulle vilja göra så. Sen så använder man oftast triac och tyristor för att styra växelspänning. I min gamla lödstation styrs pennan med PWM:ad 12VAC. Eller 13 är det egentligen. Men det kommer bara ut ca 12V till pennan, för det ligger ett 0,77V spänningsfall över triacen! Behöver jag säga att kylflänsen till den blir varm... 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Iofs... 100 nollgenomgångar på 50Hz. Men iaf. Tänkte lite fel.
Man kan väl ha vilken frekvens man vill, bara den är lägre än 50Hz?
Man får ju räkna lite tvärtom, och slå på triacen en bestämd tid innan nästa nollgenomgång.
Men om man nu vill utnyttja en hel period på växelspänningen, så blir det ju sämre och sämre upplösning ju högre PWM-frekvens man använder.
Nu tänker jag inte på att reglera något genom att hugga av spänningstopparna så man får en lägre spänning, utan medelvärdet av tiden av och tiden på.
Det funkar dock inte så bra på en motor, utan mer på ett värmeelement...
Man kan väl ha vilken frekvens man vill, bara den är lägre än 50Hz?
Man får ju räkna lite tvärtom, och slå på triacen en bestämd tid innan nästa nollgenomgång.
Men om man nu vill utnyttja en hel period på växelspänningen, så blir det ju sämre och sämre upplösning ju högre PWM-frekvens man använder.
Nu tänker jag inte på att reglera något genom att hugga av spänningstopparna så man får en lägre spänning, utan medelvärdet av tiden av och tiden på.

Det funkar dock inte så bra på en motor, utan mer på ett värmeelement...