BGA vågar jag mig inte på, men skall snart försöka med QFN. Undrar om det går att löda med kolv mot kanten, eller om det måste till något liknande? För den som undrar är det nRF2401 som skall lödas.
Om man väter lödytorna på kretsen och på kretskortet och tar bort överflödet så sköter sedan kapillärkraften resten när man för emot en lödkolv med lite tenn på och lite fluss, brukar jag ialf göra och det fungerar hur bra som helst. Det är allra enklast om lödytorna på kretsen går upp lite grand längs kanterna för då är det inte några problem överhuvudtaget. Får använda lite speciell teknik om ytorna inte går upp längs kanterna men det går det med utan större problem.
Har både BGA och QFN kretsar på väg hem just nu, skall bli intressant med BGA:n..
Jag lura mig själv för någon dag sedan då jag fick hem MAX9709 i QFN istället för TQFP. Nu vet jag inte hur jag ska löda fast den samt samt skria ut så tunna ben
Enklast att löda QFN är att väta padarna med lagom mycket tenn. Därefter lägger man på rikligt med fluss och sedan placerar man kretsen på kortet och värmer med hetluft. Jag har ingen hetluftstation själv utan använder en gaslödkolv (med hetluftmunstycket). När rätt temperatur nås så dras kretsen "rätt" med hjälp av kapilärkraften. Man kan hjälpa till lite genom att knacka lätt på kortet med en skruvmejsel tex.