Styra dimmer med raspberrypi/arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kaffe_koffen

Styra dimmer med raspberrypi/arduino

Inlägg av kaffe_koffen »

Hej.

Hoppas detta är rätt del av forumet och inget som har frågats förr. Har sökt men inte hittat svar.

Jag har börjat automatisera hemma och har fixat några Philips hue men behöver en lösning för en så kallad Edison-lampa. Alltså en sån som ser lite gammaldags ut.

Jag har inte hittat någon smart lampa med samma utseende och en smart sockel funkar inte för det ser dumt ut med armaturen som är öppen. Alltså skulle jag behöva styrning via "sladden". Jag tänker mig att man kan köra med relä och någon form av variabelt motstånd men då krävs det nog behörighet för att koppla in eller hur? Ett annat alternativ jag har tänkt mig är en sån dimmer som sitter i väggen fast man har den externt fäst på sladden. Så plockar man av "plasthatten" och med arduino/rpi med tillhörande tillbehör mekaniskt trycker och skruvar på dimmern om ni förstår hur jag menar. Är detta möjligt utan behörighet?

Vad kan jag då? Jo jag har byggt massa små kretsar med likström och 12v. Själva programmeringsdelen av arduino/rpi är inga problem men jag har sämre koll på starkström. Har enbart bytt kontakter på lampor och förlängt lampsladdar. Så jag kan nog lösa kopplingen men har väldigt stor respekt för starkström så jag vill inte chansa.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Styra dimmer med raspberrypi/arduino

Inlägg av prototypen »

Du kan bygga en dimmer med din processor. Detektera nollgenomgången och vänta 0-10 ms och sparka igång en TRIAC.
Skickar du över informationen med radio eller IR så kan allt ligga i en isolerad plastlåda så har du inte problem med att få ström i dig.

Drivdon för LED finns med 0-10 volt styrning, kan ju vara något att spinna på.

Protte
kaffe_koffen

Inlägg av kaffe_koffen »

Tack för svaret prototypen.

Jag hängde dock inte riktigt med. Kanske ska förklara när jag skriver "har byggt massa små kretsar med likström och 12v" så menar jag inte konstruerat kretsar utan t.ex. monterat/lött ihop effektpedaler till gitarr så jag har inte koll på termer som nollgenomgång, Triac och drivdon. Har börjat kolla upp dess saker men jag hänger inte helt med hur du menar.

För att förtydliga om jag var otydlig så har jag en sådan här lampa Clas Ohlson: 34-1085 och en sådan här kontakt Kjell&Company: 39395 så jag vet inte vad jag skulle med ett drivdon för LED eller funkar det för andra lampor med? Sorry om jag är trög...

Signalen kommer skickas via wifi troligtvis så allt kan ligga i en isolerad plastlåda som du säger.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja om du kör Nexa: https://www.m.nu/dimmrar-433mhz/plugin- ... a-eycr-201

Finns även för andra och monteras ju vid uttaget. Slipper du göra åverkan.
kaffe_koffen

Inlägg av kaffe_koffen »

Ja det vore ju en smidig lösning men det är inga "två hål i väggen"-kontakter jag har utan lampkontakter till taket.
Skriv svar