L298P överhettning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emanuel98

L298P överhettning

Inlägg av Emanuel98 »

Hej har två Velleman VMA03 motor shields köpt från kjell o company. Enligt deras hemsida och kartongen de ligger i ska de kunna leverera 2.5A per kanal och ett kort är två kanaligt vilket borde innebära att ett kort kan leverera totalt 5A. För att minska belastningen till kortet parallellkopplar jag de två kanalerna till en motor och därav borde en motor få maximalt 5A ström från kortet. Allt fungerar i ca 5 sekunder innan kretsen blir så varm att man inte kan ta på den och då minskar också motorns varvtal och till slut stannar den. Motorn jag försöker driva är på mindre än 1A no load och motor shield kopplat till dubbla kanaler orkar bara driva den i några sekunder utan belastning. Riktigt dåligt!

Har googlat lite på problemet och vissa påstår alltså att man endast kan få den att leverera 2.5A per kanal när man vattenkyler den. Den ska också vara byggt så att en kylfläns inte gör speciellt mycket nytta.

Jag tycker nästan att detta låter som bedrägeri då det inte framgick av kjell att den max kan leverera typ 0.5A kontinuerligt utan att kraftigt modifiera den. Borde jag gå tillbaka till butiken och kräva gratis kykflänsar i hopp om att det löser problemet?

Kommer ni på någon lösning som kan fixa detta på elektronisk väg?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: L298P överhettning

Inlägg av lillahuset »

Min gissning är att du inte har någon kylning mer än det lilla som kortet ger. Det finns en kylyta på undersidan av kretsen. Förmodligen felkonstruerat alltså.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur vet du att motorn är "på mindre än 1A no load". Har du mätt upp strömstyrkan vid den spänning som du matar med? Även om den saknar kylfläns så skall den inte hinna bli överhettad på 5 sek vid 2 Amp.
Funk
Bannad

Inlägg av Funk »

Har du parallellkopplat rätt? Kanal 1 ska vara parallellkopplad med kanal 4 och kanal 2 parallellkopplad med kanal 3.
Skriv svar