Plattform [bilder+filmer s.1], Inverterad pendel [b+f s.2]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag gjorde något liknade för några år sedan, men då använde jag ADXL202 från Analog Devices. Det fungerade ganska bra. Du kan iallafall mäta vinkeln direkt så du slipper ha en pendel. Men kan du inte fästa poten på axeln till bordet så du mäter bordets vinkel direkt?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hur menar du? Jag tror inte att man kommer längre med en potentiometerlösning ändå. Syftet var ju att pula lite med PID reglering och då är det ju bra om all input är så exakt som möjligt så att man vet att det är ens kod det är fel på när det inte fungerar. :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Greensilver

Sjukt bra idé! Nu blev jag genast sugen på att försöka själv! :wall:

Som accelerometer kan jag rekommendera Freescale MMA7260, den ska jag använda om...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kul att ni gillar bygget! :)
Jag har som sagt en maximkrets liggande men tyvärr är den ytmonterad (bläh!) så jag får se om jag lyckas löda fast den på någon labbpcb.

Inatt var jag uppe och etsade mig en h-brygga.

Kretskortet, var ett himla jobb med layouten. Brukar försöka undvika att behöva en massa vias och oftast så går det rätt bra men i det här fallet blev det ett par stycken. :) Försökte göra banorna som leder matningen till utgången så breda som möjligt. (i högerkant på bilden)
Bild

Då var det bara det tråkiga kvar. :wink:
Det trista är ju egentligen att borra, etsningen är ju ganska skoj. Layouten likaså men fy fasen för att borra alla jäkla hål. Roligast är ju att löda ihop prylarna - eller vad säger ni?
Bild

Första provkörningen. Använde mikrobrytare från en slaktad mus till ENABLE och DIRECTION. Funkade guld på första försöket. Känns bra med tanke på allt som gick snett med förrförra projektet (LCD och tangentbordsmodulen).
Bild

Test med plattformsdrivaren. Funkade finfint, testade dessutom i fullskala med plattformen och dessutom med en ytterligare motor parallellkopplad men trissorna blev inte ens ljumna. Nu måste jag gå och köpa mig en kraftigare DC motor - jag vill känna lukten av varma trissor! :twisted:
Bild

Här är en jämförelse mellan samma krets (nästan) uppkopplad på breadboard och gjord på kretskort. En viss skillnad i area. :lol: Den "riktiga" H-bryggan har lite fler lysdioder (grön för ENABLED och röd icke ENABLED, samt likadant för de olika drivriktningarna). Dessutom har varje effektrissa var sin diod. Gröna för NPN och röda för PNP. Kortet har dessutom pinnar för att kunna ansluta kablar till basen på småsignalarna om man vill gå förbi den lilla IC kretsen. ENABLE och DIRECTION ligger höga via pull-up för att slippa tråkigheter om man missar att ansluta dessa.Bild

Om någon är intresserad av att bygga H-bryggan så finns kretskortsmask och en bild på komponenterna på länkarna nedan.
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... bridge.pdf
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... dgepcb.pdf

OBS! Användning på egen risk - jag kan inte garantera att saker och ting är rätt dimensionerat men jag har testat bryggan på 9 respektive 12 volt och allt funkar guld.
Berätta gärna hur det gick om ni beslutar er för att bygga den. Skall göra en till med MOS FET:ar istället men jag hade inte sådana så att det räckte hemma för tillfället.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Lödde ytmonterat för första gången ikväll. Det gick bra(tycker jag - vad tycker ni?) men det tar ju en del tid så jag faktiskt inte om man sparar tid jämfört med att köra hålmonterat. Å andra sidan är det ju roligare att löda än att borra hål i äcklig glasfiber. :? Hur som helst, jag har haft en krets från VTI liggande rätt länge och aktat mig för den just för att den är ytmonterad - fattade inte det när jatg köpte den. Nu har jag lött fast den på en bit kretskort så att den fick ben. Sen limmade jag fast två legobitar på en sockel och lödde dit lite kabel. Resultatet ser ni nedan.

Ytmonterad krets på labbkort.
Bild

Numera är den läskiga pendeln med potentiometer utbytt mot den lilla IC'n. Den kan känna av +/- en jordgravitation.
Bild

Plattformen fungerar nu helt utmärkt och det enda som begränsar konstruktionen nu är hastigheten med vilken plattformen körs.
Bild

Nästa projekt blir nog en inverterad pendel. Tyvärr har jag inte obegränsat med fritid. :cry:
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

Riktigt schysst, kommer nog bygga en :)

Hur många amper är h-bryggan speccad för ?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag använder BD139 och BD140 (1.5A) de klarar av två Legomotorer på 9V parallellt. Blir de inte ens märkbart varma. Har stallat motorerna av misstag några gånger också... :razz:

Kod: Markera allt

Från Elfa:
BD139/OSE 71-036-82     7.23 3.33 2.29 NPN E C B 12,5  80 1,5 40/250     
BD140/OSE 71-042-35     9.61 7.14 3.52 PNP E C B 12,5  80 1,5 40/250   

Byggde ihop en inverterad pendel lite snabbt. Kör med samma programvara som plattformen dock med något annan P-gain. Det är tydligt att enbart P reglering inte räcker till i det här fallet. När jag har tid skall jag bygga en bättre pendel med bredare däck då dessa slirar en del.

Film - Inverterad pendel, första försöket
Filmen är cirka3.5Mb.
http://www.greensilver.com/pic/elektron ... C_0001.AVI

Måste tyvärr lägga detta projekt på hyllan nu ett tag - har ett examensarbete att skriva. :?
Skriv svar