tjenare
har gått och köpt mig en audi a6 2,7tdi 2007 med integrerad stereo. den har cdväxlare, radio och handsfree bluetooth som int stödjer a2dp..
audins MMI (Multi media interface) finns i många olika utrustnings utförande, och min är inte inte utrustad med AMI (Audi music interface) där man kan koppla in ipod/bluetooth streaming/aux.
finns kit så man kan eftermontera AMI för att få aux i bilen men känner inte för att lägga ut 3000kr på det
nu till det jobbiga.. mellan cdväxlare/huvudenhet/slutsteg så är det fiberoptik.
min fundering är om man inte kan öppna upp cd spelaren som är monterad i handsfacket och löda dit en aux kabel innan den omvandlar det till ljusoptik? har googlat lite utan större träff dock sett någon på youtube som lödde in en aux i en gammal cdspelare
hoppas på svar/ Oskar
modda om cd spelare till aux
Re: modda om cd spelare till aux
Om CD-spelaren är byggd för att ge enbart digital signal ut har den då DA-omvandlare i sig? Jag tvivlar.
Försök ta reda på om den fiberoptiska signalen är vanlig SPDIF, då kanske du kan koppla in en liten bluetooth-burk för trådlös musik i hemmet istället för CD-enheten.
Edit: DA inte AD.. .
Försök ta reda på om den fiberoptiska signalen är vanlig SPDIF, då kanske du kan koppla in en liten bluetooth-burk för trådlös musik i hemmet istället för CD-enheten.
Edit: DA inte AD.. .
Kikade lite på spdif, det verkar som att det är det, men eftersom det verkar omöjligt att hitta övergång från audis egna fiberoptik kontakt till en toslink så gav jag snabbt upp.
Öppnade upp cdväxlaren idag och såhär blev det Detta kortet är det som get ut ljusoptiken, och den kontakten pilen pekar på går till resten av cd spelaren Jag antar att det inte är så enkelt som jag skulle vilja att de var.. men går det inte löda dit aux kabel på någon utav stiften? Eller är det helt fel signaler ?
Någon med några ideer/tankar?
Öppnade upp cdväxlaren idag och såhär blev det Detta kortet är det som get ut ljusoptiken, och den kontakten pilen pekar på går till resten av cd spelaren Jag antar att det inte är så enkelt som jag skulle vilja att de var.. men går det inte löda dit aux kabel på någon utav stiften? Eller är det helt fel signaler ?
Någon med några ideer/tankar?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://blog.koivistik.com/diy-aux-cable ... ar-stereo/
Hittade en guide, och otroligt nog hittade jag lika dana plintar på mitt kort, skulle de funka?
Hittade en guide, och otroligt nog hittade jag lika dana plintar på mitt kort, skulle de funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-