Hej. Ska driva två motorer med hjälp av en arduino. Motorerna är från en skruvdragare. Jag räknade ut att de behövde 2.2A styck för min användning men skulle ha överdrivit lite mer. Köpte en motor shield som klarar av 2.5A per motor och det funkar jätte bra i någon sekund sen blir den trött och orkar inte driva i rimlig hastighet. Hur löser man detta? Vill hellst inte köpa en ny shield och eftersom tiden börjar ta slut behöver jag ha lösningen inom några dagar.
Hur gör man?
Ingen överhettning. Allt är kallt och fint. Om jag mäter spänningen så verkar det som om den driver tills kondensatorn laddat ur. Spänningen börjar på 13v och minskar med några v/s tills den hamnar på 0.6v ungefär
Ett 12v batteri men det sitter kondensatorer på kortet som antagligen fungerar som en mellanbank för strömmen ifall att det blir peaks o grejer. Batterispänningen faller från 13.5v till 12.9v vid drift men kortet orkar inte leverera mer än 0.8v
Hur kom du fram till att skruvdragaren drar 2.2 Amp?
En normal skruvdragare kan dra upp emot 10-20 Amp eller mer vid start och vid lite motstånd. Så det är kanske så att kortet helt enkelt inte orkar med vid startögonblicket
Jag tror också det. Motordrivaren har ju strömavkänning, och kommer alltså att ge 2,5A konstantström. Ifall du kopplar motorns positiva drivning via en växlande strömbrytare som kan växla mellan batteriets plus, och utgången från drivkretsen, kan du antagligen starta motorn från batteriet, och sedan växla över till utgången medan motorn går. Om tomgångsströmmen är lägre än 2,5A vid 12V kommer motorn fortsätta att gå efter växlingen. Annars kommer den minska i varvtal, eller stanna.
Om du hade köpt en "dum" drivkrets utan strömavkänning skulle den ha klarat starten, men kanske brunnit upp senare p.g.a överbelastning.
Drivkretsen du köpt kan vara bra att spara för att använda till stegmotorstyrning eller liknande senare.