Skomakaren och skorna
OpenHab känns som det naturliga valet.
Z wave är tänkt för styrningen av bel. i rummen som komplement på sikt.
på önske/projekt listan finns 600W-1000W solceller som laddar Bef. 2x12v 40ah batterier till UPS
samt en ny batteribank på vinden 2x12v a 40ah
USB Ladduttag i 3 sov rum från 24 volt nät -rör finns redan i barnens rum för detta för laddning av barnens telefoner/paddor!
Byte i rummen på övervåning till 12v led som serie kopplas 2st för 24vdc belysningen då slipper jag jag omvandla 24vdc till 12v
Alla datorer/utrustning skall på sikt drivas via ett 24v nät
ex använder brandväggen en 12v 2A
Är det enklast att bygga 2st paralella 7812 för detta och 7805 för orange pi? förslag?
Projekt 1 A
Installation av OpenHab på en ny orange pi
projekt 1B
Värmepumpen Mitsubishi ecodan har fått modbuskort. få den att fungera via ny RTU/TCP adaprter (Blir över hos en kund den närmaste veckan mot OpenHab
Projekt 2
Ett beg. 1mx1m apparatskåp för batterier,orange pi UPS mm. Skåpet är på ingående under våren
mina befintliga 2 batterier på botten, nya DIN skenor monteras för PI datorerna och en 5 portars gigabit switch
ups placeras på konsoler under styrskåp.
Projekt 3
Min befintliga LOGO PLC för ytterbelysning /motorvärmare skall bytas till en M221 som hanterar modbus Tcp
(fastnat tidigare på att jag inte fattade programeringen i schneider logo,zelio är inga problem

Projekt 4 A
Ev. Koppla om bef 10 st 12DC led i hallen till 5 st 24vdc trafo finns men bygga en ny enkel 24vdc stab
Projekt 4 B
koppla och styra Led i hallen via plc (PlC finns på plats slipper köpa styr puck)
Projekt 5 Montera 3 st regin rumsregleringar med modbusutgång för mäta temp. (Finns i lådan redan

Projekt 6 ny elmätare med modbus för se ström= blockera VP högsta effekt när man kör ugn mm för inte knäcka 16A huvudsäkringar Hatar enfas=höga strömmar när elbolag som fortum tar höga kostnader för högre säkringar
man kan köpa många säkringar för skillanden mellan 16-20A
Bygger man led i 24v minskar strömmen men i med 12v måste jag bygga en massa mer 24v-12v stabbar men slipper tänka på spänningsfall..
Målet minska energi,en sparad kwh är den lättaste att tillverka

köra på egen energi dvs ladda plattor på dagen, telefoner på natten via batteri.. driva belysning/kylfrys
400kwh/mån försvinner här vissa högenergi slukare som disk/tvätt går inte att få bort.. men kyl och frys kan köras på solel
dagtid via omformare och natt på elnät ex.
håller på kollar hur mycket dom drar och göra lite uträkningar på effektbehow mm.
Efter byte till VP så förbrukade jag 1300kwh i december ca900 in i VP som blev 2500kwh värme och 45kwh varmatten
Få bort dom flesta kina nätdelarna/laddare ur huset på sikt säkert minst 20 st
,samla allt till ett skalbart,fritt system.
Är det någon som har något förslag på kod eller lösning blir jag glad som jag slipper uppfinna hjulet i igen.
/P