Bygga fileserver NetWare 3.12
Re: Bygga fileserver NetWare 3.12
Vad ska jag välja där på den sidan tycker du?
"Dos Boot Disk"?
"Dos Boot Disk"?
Det är redan gjort.mrfrenzy skrev:Börja med att rensa diskarna från Windows eller Linux så det inte finns några partitioner alls.
Sen går det nog bättre med fdisk.
Jag har formaterat diskarna med Win7 och USB-adaper.
Jag valde FAT-32, det vart nog lite tokigt.
Edit:
Jag tog inte bort några partitioner.
-
Windows 98, automatic boot disk, windows 98 SE. Sen kör man bara exe-filen och den skriver en bootdisk till A:
Fast jag har aldrig testat om det fungerar på USB-floppys. Har bara haft vanliga ISA-enheter tidigare.
Edit: Att formatera är inte samma sak som att ta bort partitionerna. Formattering tar bort datan men lämnar själva partitionerna intakta.
I win7 kan du högerklicka på en partition i diskhanteraren och välja ta bort volym.
Edit2: Nu är jag lite förvirrad
Är det floppyn eller hårddisken som du ansluter via USB till win7-datorn?
Fast jag har aldrig testat om det fungerar på USB-floppys. Har bara haft vanliga ISA-enheter tidigare.
Edit: Att formatera är inte samma sak som att ta bort partitionerna. Formattering tar bort datan men lämnar själva partitionerna intakta.
I win7 kan du högerklicka på en partition i diskhanteraren och välja ta bort volym.
Edit2: Nu är jag lite förvirrad

Egentligen hade jag velat ha en riktig DOS 6.22.
Jag kan nog tillverka en sådan från någon dator nere i verkstaden, men det vore enklare om det gick att fixa via Win7 på kontoret.
Jag kan nog tillverka en sådan från någon dator nere i verkstaden, men det vore enklare om det gick att fixa via Win7 på kontoret.
Både och.Mr Andersson skrev:Är det floppyn eller hårddisken som du ansluter via USB till win7-datorn?
-
Aha ok. Då borde det nog fungera med diskavbilderna från allbootdisks.com. Jag ser nu att även deras DOS 6.22 disk har cd-drivrutiner så det borde gå med den också.
Nu är det åtgärdat.Mr Andersson skrev:I win7 kan du högerklicka på en partition i diskhanteraren och välja ta bort volym.
Om du kört Windows 7 kan det också finnas en dold bootpartition, kolla i diskhanteraren.
Jag kunde inte se någon sådan.
Disken presenteras som 32GB.
Disken presenteras som 32GB.
Syns den korrekt i modernare maskiner då är det väl ett BIOS-problem som MrAndersson skrev.
Byt moderkort eller ignorera tyvärr. Seriösa tillverkare som Intel har fortfarande bios för 440BX generationens kort för nedladdning men jag tror det blir svårt med en tillverkare som inte finns längre.
Byt moderkort eller ignorera tyvärr. Seriösa tillverkare som Intel har fortfarande bios för 440BX generationens kort för nedladdning men jag tror det blir svårt med en tillverkare som inte finns längre.
Om man håller sig till 32GB, borde det väl fungera med nuvarande BIOS?
- lillahuset
- Gått bort
Men vad f-n, ett kvartssekel gammal smörja.
https://en.wikipedia.org/wiki/NetWare#NetWare_3.x
Själv konstaterade jag här i veckan att XP är stendött (oanvändbart) eftersom Cygwin inte längre supportar det. XP SP3 är bara 8 år.
Det finns en fågel som är dålig på att flyga. Som får saker att fungera. Men vissa människor med kognitiva problem vägrar inse...

https://en.wikipedia.org/wiki/NetWare#NetWare_3.x
Själv konstaterade jag här i veckan att XP är stendött (oanvändbart) eftersom Cygwin inte längre supportar det. XP SP3 är bara 8 år.
Det finns en fågel som är dålig på att flyga. Som får saker att fungera. Men vissa människor med kognitiva problem vägrar inse...
Senast redigerad av lillahuset 26 januari 2017, 21:58:34, redigerad totalt 1 gång.
Troligen. Hade jag själv velat köra så i skarp drift? Nej. Du har ingen annan maskin som är tillräckligt gammal för att köra Netware utan problem men lite nyare än QDI-datorn?säter skrev:Om man håller sig till 32GB, borde det väl fungera med nuvarande BIOS?
Du kan väl inte påstå att det är dåliga grejer, när det har dunkat och gått problemfritt i 20 år?lillahuset skrev:Men vad f-n, ett kvartssekel gammal smörja.