Diod val till H-brygga.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Diod val till H-brygga.

Inlägg av RDX* »

Jag håller på att knopa ihop en H-brygga. För att testa lite olika dioder så använde jag nedanstående koppling.

Bild

Motorn som jag testade med drar 0.27A @ 5,25V. Men H-bryggan ska driva en motor som drar 1,64A @5,25V. Spänningen kommer även att höjas något då jag ska använda ett 6V blybatteri. Transistorerna jag använder är STP40N [Vds =30V].

Jag testade tre olika dioder för att se hur de olika dioden klarar sig.

Bild
Första bilden är utan diod. Spännings spiken överstiger 30V [Obs skala 5V/ruta ch2].

Diod 1 = 1N4002 [ likriktardiod ] pris: 4,6kr, If=1A, Vf=1,1V, trr=30us
Bild
Denna dioden är den sämsta av de tre men har medel prestanda när det gäller ström tåligheten.

Diod 2 = 1N4148 [switchdiod] pris: 2,2kr, If=0,15A, Vf=1V, trr=4ns
Bild
Dioden är snabbast men klarar minst ström.

Diod 3 = SR804 [Schottkydiod] pris: 6,55kr, If=8A,
Bild
Dioden klarar mest ström men kapseln är alldeles för stor. Eventuellt kan man ta någon likvärdig diod med TO220 kapsel el. liknande.

Om man räknar lite teoretiskt så ser man att det ligger ca 6,96V- 5,25V = 1,71V över dioden[1N4841]. Vilket borde betyda att det går ett antal ampere genom dioden.

Och nu till den stora frågan vad ska man använda för diod :?:
Ska man köra säkert och välja en diod som klarar höga strömmar. Eller ska man köra men en underdimensionerad och hålla tummarna. 1N4148:an Ser att vara ungefär likvärdig med SR804:an men håller den för strömmen? 1N4148:an blev inte varm.

ps. valet står inte mellan de tre dioderna utan hela Elfas urval.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Vaför kör du "h-brygga" när du bara kan driva motorn åt ett håll? Varför inte bara en motfet som jordar motorn?

Hur som helst. Jag skulle välja den snabbaste dioden. Du ska ha en "free-wheeling diode". Om vi ser motorn som en spole så kommer den försöka fortsätta dra samma ström (0.27A), så den behöver inte klara mer än så. Men välj en med lite marginal.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han sku ju köra en större motor med H_brygga sen. Ta en som pallar strömen. Sen om den är snabb och har lågt framspänningsfall är ju bra det med. MEn om den är för slö kan den nog må dåligt av de höga spänningarna det blir innan den öppnat helt.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

0,27A är ju inte mycket, det klarar (nästan) vilket schottky som helst. Tänk dock på att dimensionera den för strömmen som går i motorn så att den klarar samma ström (plus marginal) som under motorns maxlast för applikationen. Ta en titt på 1n5819.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Diod val till H-brygga.

Inlägg av danei »

Läs första inlägget
RDX* skrev:Motorn som jag testade med drar 0.27A @ 5,25V. Men H-bryggan ska driva en motor som drar 1,64A @5,25V. Spänningen kommer även att höjas något då jag ska använda ett 6V blybatteri.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Magnus Pihl> Jag testade bara på en halv H-brygga pga att det var enklare att koppla upp. Mosfetarna har i och för sig en inbygd diod men jag misstänker att den inte är den bästa så man kan försumma den. Motorn kommer tyvärr dra en del ström. Värdet 1,64A @5,25V är på den olastade motorn. Motorn kommer att driva en proppeller. Jag mistänker att motorn kommer att dra ~5 Ampere när den driver proppelern.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Uppar den här tråden, hoppas det är ok.
Jag är intresserad av samma sak. Har prövat med zener och 1N4148 men jag har tyvärr inget oscilloskop så jag kan bara konstatera att motorn snurrar och trissorna verkar hålla. :)

Min tråd finns här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=11094
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra att du drog upp tråden igen, jag hade missat den. :)

Intressant att se hur de olika dioderna "ser ut". Om någon har gott om dioder och tid så vore det kul att se en fortsättning på listan. :)
Skriv svar