Ja det stämmer, men det finns en liten likriktare som styr fläkten (tror jag) eller trådmatningen, det kanske är den som nämns i skissenhawkan skrev:Jag kan inte se en diodbrygga i dina bilder. Det ser ut som sladdarna till elektrod och jord går rakt in i transformatorn.
De borde passerat en likriktare och jag tycker det borde vara hyfsad storlek på den så man inte kan missa den.
Men du ville väl bygga om den?
Bygga om billig AC MIG till DCEN?
Re: Bygga om billig AC MIG till DCEN?
Nej, skissen visar tydligt likriktning av spänningen från transformatorn. Även specen i en av dina foton säger "VDC".
En "Choke" är en induktans, en spole. Är ett måste, skulle jag säga. Den kommer jämna ut strömmen, så att övriga komponenter (likriktare, kondensator) inte får lika höga strömpulser. Bättre för elnätet och dina proppar också. Om transformatorn har en magnetisk shunt kan du slippa induktansen, men jag gissar att en MIG-svets saknar shunt. Det har annars en vanlig svetstransformator för pinne.
Har sett att Jula har några riktigt fina små elektroniska svetsmodeller annars. Jag blev riktigt sugen på en när jag var där sist.
En "Choke" är en induktans, en spole. Är ett måste, skulle jag säga. Den kommer jämna ut strömmen, så att övriga komponenter (likriktare, kondensator) inte får lika höga strömpulser. Bättre för elnätet och dina proppar också. Om transformatorn har en magnetisk shunt kan du slippa induktansen, men jag gissar att en MIG-svets saknar shunt. Det har annars en vanlig svetstransformator för pinne.
Har sett att Jula har några riktigt fina små elektroniska svetsmodeller annars. Jag blev riktigt sugen på en när jag var där sist.
Tack för svar.bearing skrev:Har sett att Jula har några riktigt fina små elektroniska svetsmodeller annars. Jag blev riktigt sugen på en när jag var där sist.
Elektroniska svetsmodeller? Klarar de av tunnplåt, tex bilplåt?
Hm, jag var säker på att jag kände på en liten lätt MIG, bara några kg. Men nu hittar jag inte någon sådan på hemsidan. Hittar bara pinnsvetsar på under 10kg.
Ämnar du i stället köpa annan svets kan det vara värt att kolla runt lite på auktionssiterna där verkstadsutrustning och annat brukar säljas ut (ps.nu, tovek mfl). Det verkar finnas ett ganska stort utbud även av måttligt stora svetsar.
Tack! Ja jag överväger båda alternativen, PS hade relativt mycket ute. Är Tovek och PS största auktionssidorna för industrimaskiner?
Vet inte riktigt vilka som är störst. De jag känner till och brukar kolla på ibland är PS, Tovek, Klaravik och Netauktion. Hittar man något intressant hos någon mindre känd aktör kan kanske konkurrensen vara mindre och möjligheten att göra ett fynd större. Samtidigt är det ganska mycket tillfälligheter som styr priset på ett enskilt objekt.