Kontrollera ett 12V relä
Kontrollera ett 12V relä
Kanske en självklarhet för många av er men jag skulle behöva lite tips hur jag kan gå tillväga för att kontrollera vilken styrström som krävs för att sluta ett 12V relä i min skoter. Och hur lågt styrströmmen kan sjunka innan relät släpper?
Misstänker att något konstigt händer i skoterns elsystem ibland när jag kör startmotorn och det blir ett temporärt kraftigt spänningsfall i batteriet.
Misstänker att något konstigt händer i skoterns elsystem ibland när jag kör startmotorn och det blir ett temporärt kraftigt spänningsfall i batteriet.
Re: Kontrollera ett 12V relä
enklast med ett labbagg, öka spänningen sakta tills reläet drar
sänk spänningen sakta tills den släpper
där har du dom två sakerna du behöver veta
om du har har ett kortvaritg spänningsfall som kommer under släppspänningen så måste du efter det även komma upp i den spänningen som behövs för att få den att dra igen
om jag bara tar ur huvudet för ett 12v relä så var det för någon typ jag provat tillslag vid 10v och släpp vid 5v på ett ungefär
men, vibrationer kan få den att släppa vid högre spänningar än så, så prova< det med
sänk spänningen sakta tills den släpper
där har du dom två sakerna du behöver veta
om du har har ett kortvaritg spänningsfall som kommer under släppspänningen så måste du efter det även komma upp i den spänningen som behövs för att få den att dra igen
om jag bara tar ur huvudet för ett 12v relä så var det för någon typ jag provat tillslag vid 10v och släpp vid 5v på ett ungefär
men, vibrationer kan få den att släppa vid högre spänningar än så, så prova< det med
Tack!
Var hittar man ett lämpligt labbaggregat? Finns det att köpa för en rimlig peng? Skulle vilja testa relät ute vid -20 grader kallt också.
Var hittar man ett lämpligt labbaggregat? Finns det att köpa för en rimlig peng? Skulle vilja testa relät ute vid -20 grader kallt också.
eBay item number:
182363268470
eller motsvarande så kör du det med ett 12v batteri och ha r en multimeter för att kolla spänningen
tror det finns en del på kjell med men för 10x priset
182363268470
eller motsvarande så kör du det med ett 12v batteri och ha r en multimeter för att kolla spänningen
tror det finns en del på kjell med men för 10x priset
Vad orsakar detta? Är inte motorn igång? Skulle nog börja med att titta på och ev. byta batteri.ett temporärt kraftigt spänningsfall i batteriet
Att ett litet 12V relä skulle orsaka "ett kraftigt spänningsfall" är inte troligt.
startmotorn...
orkar inte kolla kjells hemsida då den är för jobbig att bläddra i, såg däremot någons av modulerna på ppapperskatalogen när jag slöbläddrade i den på skithuset
orkar inte kolla kjells hemsida då den är för jobbig att bläddra i, såg däremot någons av modulerna på ppapperskatalogen när jag slöbläddrade i den på skithuset
Jag skulle kunna skriva hyllmetrar men det är ett litet konstigt dragit elsystem och en fyrtaktare samt ett litet batteri. Då några reläer matar viktiga funktioner till ECU så händer något knasigt under det spänningsfall när startmotorn snurrar innan motorn startat. Då väl motorn startar är det inget problem för då håller generatorn systemet med all ström den behöver.Tranzorb skrev:Vad orsakar detta? Är inte motorn igång? Skulle nog börja med att titta på och ev. byta batteri.ett temporärt kraftigt spänningsfall i batteriet
Att ett litet 12V relä skulle orsaka "ett kraftigt spänningsfall" är inte troligt.
Så jag är nyfiken hur reläna fungera i praktiken och när det är riktigt kallt ute.
fanns moduler på kjell, spänningsregulator får du kolla på, bläddre upp det på skithuset igen 

Eller kanske bättre förklarat att startmotorn orsakar ett spänningsfall i batteriet och kretsen. Och jag vill kontrollera hur lågt strömmen kan sjunka innan relät släpper och stoppar strömmen till sina förbrukare.