Gratis Logg mjukvara

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Gratis Logg mjukvara

Inlägg av lizerdboy »

Roligt att höra att du fick till det.

Är nyfiken på vad du ska använda loggningen till ?
och vad använder du för hårdvara för att läsa strömmen ?

Känner du att det är något som saknas `?
Du menar en app som till mobil/tablet ? nix ingen app men Version2 har vart påtänkt sedan jag släppte programmet här :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo, vi köpte en liten gård i våras och el-installationen har varit lite spännande. De flesta fel är åtgärdade och nu tänkte jag logga lite hur faserna är balanserade för att försöka få rätt på det också. Vi fick med en låda med proppar "på köpet", så lite tok är det nog.

Hårdvaran är "egen"; en RPi, WiFi-dongel, 3st strömtrafos + en_egen_hatt.
Jag inte hade startat en RPi innan det här projektet drog igång, så har det minst sagt varit uppförsbacke. Ett "problem" att lösa var att loggprogrammet endast tog emot data via COM-porten. Startade en tråd om problemet, och efter hjälp från några härliga själar, så var det löst :)
En batch-fil låter netcat hålla igång en TCP-server som fräser ut mottagen data genom en COM-port. Med hjälp av programmet "com0com" så styrs datan in på en virtuell COM-port. Det är denna som din mjukvara får sin data från.
Krångligt? Inte alls :wink:

Syftet är alltså att långtidslogga faserna. Tänkte börja ute i storskåpet och se hur väl dom är balanserade. Därefter gå vidare till undercentraler och flytta runt lite laster för att få ordning på obalansen.
Tror inte jag hinner idag, men ska få igång den riktiga loggningen i helgen. Kan ta och lägga in en skärmdump här då.

Kommer kunna ge dig lite bättre feedback längre fram, för i nuläget känns det som att många funktioner jag saknar, redan finns, bara att jag inte hittat dom än.
Spontant önskar jag funktioner som att just ta emot TCP/UDP-data samt spara loggar periodiskt under långtidsloggning.

Väldigt tacksam över att få ta del av det här programmet. Det är väldigt snällt att du delar med dig med tanke på hur mycket tid du bör lagt ner på det här :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Finns det något sätt att periodiskt spara ner data till excel liknande? Och sedan importera?
Har förlorat all min långtidsdata några gånger nu pga att datorn blivit avstängd och det hade varit snyggt att autospara/autoexportera på något sätt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag använder ett program som heter KST, det läser ur en fil. Man sparar då data från serieporten i en fil med ett terninalprogram som KST läser ur.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Tyvärr så finns inte autospar, lägger till det i listan för V2 :wink:
Skriv svar