"Låskrets" för ca 10-20 sekunder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

"Låskrets" för ca 10-20 sekunder

Inlägg av bos »

Jag sitter och labbar med en TL431 som övervakare för en 5V-lina (Vcc). Har ställt in allt så att TL431 ger 1V ut ("låg") när Vcc blir för hög (5.5V). Om Vcc kommer tillbaka till strax under 5.5V så följer TL431:s utgång Vcc. Det funkar som det ska.

Nu tänker jag mig som så att jag ska testa koppla ett relä till kretsen. Med en PNP-trissa så kan jag trigga relät direkt från TL431:s utgång och på så sätt koppla loss Vcc från mottagaren (den krets som TL431 ska övervaka). Vidare tänker jag mig en fördröjning; kanske 10-20 sekunder som Vcc ska vara bortkopplad innan det kopplas på igen.

Enklast lösning för tidsfördröjning vore kanske en monostabil 555:a, men baksidan där är att om Vcc ligger på 5.6V när tidsfördröjningen passerat (och relät slår tillbaka) så blir det dåligt, men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det med så få komponenter som möjligt och utan exempelvis en PIC.

I ett nötskal är det detta jag vill ha ut, med diskreta komponenter:

Kod: Markera allt

Do
  Om TL431 = låg => dra relä i 20 sekunder. När 20 sekunder gått, släpp.
  Om TL431 = hög => låt reläet vara släppt.
Loop
Går det lösa med en NE555/556, eller finns det någon annan - kanske rentav bättre - lösning?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: "Låskrets" för ca 10-20 sekunder

Inlägg av Icecap »

Menar du att reläet ska skydda?
Rent elektronisk er ett relä hopplöst trögt, skulle VCC "spika" kommer elektroniken att vara död länga innan reläet reagerar.

Men likaväl: Jag antar att du menar att 10-20 sek. efter att övervakningen ger grönt ljus som reläet ska slås på och den bit är enkel.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det går fortare att släppa ett relä än att dra det? Den biten tänkte jag inte ens på, och det är ju isåfall bättre att köra från det hållet som du skriver; om övervakningen ger ok -> dra igång relät.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Beroende på vilken variant av 555-koppling man använder kan den förbli triggad så länge den får triggsignal, och inte börja nedräkningen förrän efter signalen försvunnit = ~20s efter överspänningssignalen försvunnit.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du ska alltså skydda mot överspänning. Använd en mosfet som kortsluter matningen och bränner säkringen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att övervaka är OK - men att skydda med att frånkoppla medelst relä är dumt. Reläet är så trögt (båda vägar) att elektroniken har dött innan det reagerar.

Antingen kan du göra som mrfrenzy skriver eller ha en P-MOSFET i serie och bryta VCC.

Men bäst är att ha en stabil VCC, ska du övervaka den kommer den helt klart från en instabil källa och det är mycket bäst att åtgärda detta istället.
Skriv svar