lysdiod utgång till PLC digital in

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
johanml

lysdiod utgång till PLC digital in

Inlägg av johanml »

hej

har en värmepump som jag skulle vilja överföra larm utgången till en plc

larmutgången i värmepumpen är gjord för att tända en lysdiod när den larmar den lämnar 4v DC ut.
så vid larm vill jag att den ska sluta en digital in på en PLC

digitala ingången på plc har en spänning på 24vdc tills den sluter och jag får larm i PLC´n

provade med en optokopplare från elfa https://www.elfa.se/sv/optokopplare-tri ... &simi=97.5

den slöt och jag fick larm i PLC´n när värmepumpen larmade men den släppte inte när larmet återställdes i värmepumpen och utgången i den blev spännings lös

någon som kan hjälpa mej hur jag ska bygga? optokopplare är väl det jag behöver men vad ska jag göra för att den ska detectorn ska släppa?

/Johan
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: lysdiod utgång till PLC digital in

Inlägg av JohnGalt »

Prova en vanlig optokopplare, typ PC817, den där har triac-utgång och låser sig vid DC, som du märkt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Optokopplaren du har är med triacutgång. Den använder man när man ska använda den till växelspänning.
Ditt PLC ska ha 24V likspänning på ingångn som jag fattar det.

Då ska du ha en optokopplare med transistorutgång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Och en sån kan du tex köpa här.
johanml

Inlägg av johanml »

tack för hjälpen

om jag tittar på elfa så borde denna funka
https://www.elfa.se/sv/optokopplare-dil ... &simi=97.5

/johan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En skillnad mellan den nya och den gamla är att den nya optokopplaren har en lägre framström.
När du tar spänning från en annan LED, så är du beroende av strömbegränsningsmotståndet som är dimensionerat för att ge ström till en annan LED. Då ska den leverarera ström till 2st LED. Dessa ska dela på en ström avsedd för 1st LED. Att dela på något blir alltid mindre än vad bara den ena behöver/är tänkt att få.

Dessutom sitter dessa LED parallellkopplade med varandra så kan en av dom begränsa spänningen till den andra.

Istället för att parallellkoppla 2st LED så är det bättre att leta reda på punkten före strömbegränsningsmotståndet. Mät spänningen där när LED lyser. Beräkna och sätt in så att LED får var sitt motstånd som begränsar strömmen till respektive LED.
Skriv svar