Min tanke är att utspänningen skall begränsas till den motor man har så för att inte ställa R1 så galet att för hög spänning genereras så stryper Zener-dioden maxspänningen.
Det är egentligen nästan lika löjligt som det ynkliga 1k-motståndet vi diskuterade tidigare

Men jag tänker att man kan ställa R1 så att känsligheten blir hög och då går spänningen snabbt i taket, en 6V-motor kanske inte gillar att den får typ 17V över sig, dessutom kan du faktiskt testa dig fram till vilken spänning motorn behöver för önskat maxvarvtal och begränsa den med Zener-dioden så att ett fullt tryck på pedalen inte ger mer än inställt maxvarvtal men detta blir nog lite kaka på kaka för det kan man väl göra med trimmern? Fast är känslighet och maxvarv samma sak?
Bifogar ny ritning, inspirerad av YD1150.
Linjäritet, vad fasen ska jag med det till?
All form av olinjäritet reglerar jag ju med foten

Så tipset med att använda ännu en LDR (min nya favoritkomponent) för styrningen av en triac och därmed min borrmaskin är fullkomligt lysande!
Ett mycket litet aber, hur små LDR finns det?
Nu måste ju två stycken få ungefär samma ljusintensitet mha den V-formade plåten men samtidigt, man kan ställa dom på varandra för det enda som händer är att den ena får lite mindre ljus än den andra (samtidigt som detta kan styras med pedalen och för två helt olika situationer som dessutom kan trimmas), men det hade varit käckt om dom var riktigt små.
Älskar LDR

MVH/Roger
PS
Jag har dessutom kommit på att arrangemanget inte behöver skärmas för dels så huserar det på golvet som mest jämt är ganska mörkt dels kompenserar man ju för eventuell bakgrundsbelysning på samma sätt som man kompenserar för olinjäriteter dvs mha pedalen