Jag fick nyligen hem en LM2596 från Ebay. Den var defekt från början, men för de 6 kr som jag betalade så känns det inte som världens undergång och de lär skicka en ny inom kort. Däremot så är ju inte leveranstiden den kortaste, så jag tänkte att jag ville prova att laga denna om det är möjligt. Kretsen i sig är ju ganska simpel och det känns inte som att så mycket kan gå sönder. Är det någon som lagat en av dessa eller vet vad som kan vara felet? Är det själva regulatorn? För då är det ju kört, men annars måste det gå att lösa ganska enkelt.
Utan spänningsmatning:
Kolla dioden med diodfunktion på multimetern, ska ha spänningsfall ca 0.2-0.3 åt ena hållet.
Ohm-mät mellan pin 2 och pin 4, ska vara nära 0 Ohm.
Med spänningsmatning (minst någon volt högre än inställd utspänning förstås):
Vilken spänning har du på de fem pinnarna på LM2596 (mätt mot Vin-)?
Lasp skrev:Kanske har jag en slik liggande!
Sänd mig din adress så kanske du har en mätbar (funktionell) på måndag.
Om du inte bor i närheten!
Tack för erbjudandet men jag kan vara tålmodig och vänta om jag inte får i gång den här, men tack i alla fall
JohnGalt skrev:Utan spänningsmatning:
Kolla dioden med diodfunktion på multimetern, ska ha spänningsfall ca 0.2-0.3 åt ena hållet.
Ohm-mät mellan pin 2 och pin 4, ska vara nära 0 Ohm.
Med spänningsmatning (minst någon volt högre än inställd utspänning förstås):
Vilken spänning har du på de fem pinnarna på LM2596 (mätt mot Vin-)?
Min multimeter har ingen diodfunktion men jag kan löda bort den och kika på den snart. Mellan pin 2 och 4 så har jag 6300Ω eller 1800Ω beroende på polaritet. Vad tyder det på? Hur kommer det sig att du har sådan koll på dessa om jag får fråga?
JohnGalt skrev:Fel av mig, tänkte inte på det är en justerbar variant, så det du mätt är rimligt.
Vad får du om du Ohm-mäter dioden? (utan spänning på förstås)
111Ω genom dioden, som tycks fungera. 167Ω visar den när den är i kretsen. Säger det någonting?
JohnGalt skrev:Vilken spänning har du på de fem pinnarna på LM2596 (mätt mot Vin-), och vilken inspänning?
Ursäkta, jag kom på förut i dag att jag glömt beskriva problemet särskilt tydligt. Skickar jag in 12V så får jag ut 11,36V, potentiometern gör ingenting alls.
1: 12V (V in)
2: 11,37V (V ut)
3: Jord
4: 0,55V (Feedback)
5: 0V (On/Off)
Här är videon jag skickade till försäljaren som visar att den inte fungerar: https://vid.me/QgEb Såg nu när jag lade upp den att multimeterns skärm var väldigt mörk.
Då är frågan om potentiometern är hel, eller om du vridit tillräckligt, för på feedback-pinnen ska du ha 1.23V när den reglerar "rätt". Nu mäter du 0.55V och regulatorn jobbar alltså för fullt för att få feedbackspänningen att bli 1.23V, den ger så hög utspänning den bara kan alltså.
Mät feedbackspänningen när du vrider potentiometer till absolut lägsta och högsta, ändras den och utspänningen inte alls är nog den trasig, alternativt dåliga lödningar så kolla även det.
skruva 30 varv moturs på potentiometern och mät igen.
edit: det är förmodligen en 25 varvspot och den står på 30 volt när du får den,
matar du med 12 volt händer inget dom första 10 -15 varven,
i din video ser det ut som om du vrider ett kvarts varv
Jag har provat vad ni säger och visst var det potentiometern. Jag hade vridit bra många varv åt båda hållen innan jag gick vidare med att fråga om hjälp dock. Jag vågar nog påstå att potentiometern krånglar då spänningen ändras mellan två lägen då jag vickar på den, alltså utan att skruva. Men när jag vickar på den så att den fungerar så fungerar det att ställa in. Jag får se om jag kan stabilisera den med litet smältlim, annars så byter jag ut den, men tack så mycket för hjälpen!
Skruvar man en flervarvig potentiometer för mycket åt fel håll går den sönder. Dom brukar dessutom ha ett knappt kännbart ändstopp.... (Gäller dessa små flervarviga potentiometrar)