Problem med nödstopp
Problem med nödstopp
Hej !
Har kopplat flertalet uttag 230v samt 16A 3-fas uttag via en kontaktor som är kopplad till en slinga bestående av 2st nödstopp.
Så länge jag bara har 1st nödstopp inkopplat så funkar allt perfekt. Men när jag kopplar till det sista nödstoppet så funkar inte det samt det stopp som fungerade tidigare.
Nämnas skall att jag även har en box innehållande nyckelåterställning , lampa och återställningsknapp.
Detta fungerar således. Bara nödknapp nr 2 sol ställer till det.
Testat allt nu. Hur gör man ?
Med vänlig hälsning, Peter
Har kopplat flertalet uttag 230v samt 16A 3-fas uttag via en kontaktor som är kopplad till en slinga bestående av 2st nödstopp.
Så länge jag bara har 1st nödstopp inkopplat så funkar allt perfekt. Men när jag kopplar till det sista nödstoppet så funkar inte det samt det stopp som fungerade tidigare.
Nämnas skall att jag även har en box innehållande nyckelåterställning , lampa och återställningsknapp.
Detta fungerar således. Bara nödknapp nr 2 sol ställer till det.
Testat allt nu. Hur gör man ?
Med vänlig hälsning, Peter
Re: Problem med nödstopp
Jag har nog lite problem med att rita upp detta nu , då det inte är min starkaste sida.
Det jag gjorde var att dra en slinga (5g1,5) till båda dessa nödstopp med en dosa emellan.
Således blir dem parallellkopplade och det blir tydligen problem.
Symtom jag jade när båda nödstopp var inkopplade var :
När det ena nödtoppet var intryckt och jag aktiverade nödstopp nr 2 , då var det enda gången jag lyckades dra kontaktorn.
Nämnas skall att nyckelbrytarenheten kunde aktivera / återaktivera kontaktorn trots att nädstoppet var intryckt. Detta skall ju inte gå.
Med bara 1st nödstopp i anläggningen så funkar allt som det ska, men med försök till 2st så blir det en massa problem jag inte har den blekaste av hur dem uppstår.
Kan det va ngt med att nödstopp alltid skall ligga i serie i förhållande till varandra ?
Det jag gjorde var att dra en slinga (5g1,5) till båda dessa nödstopp med en dosa emellan.
Symtom jag jade när båda nödstopp var inkopplade var :
När det ena nödtoppet var intryckt och jag aktiverade nödstopp nr 2 , då var det enda gången jag lyckades dra kontaktorn.
Nämnas skall att nyckelbrytarenheten kunde aktivera / återaktivera kontaktorn trots att nädstoppet var intryckt. Detta skall ju inte gå.
Med bara 1st nödstopp i anläggningen så funkar allt som det ska, men med försök till 2st så blir det en massa problem jag inte har den blekaste av hur dem uppstår.
Kan det va ngt med att nödstopp alltid skall ligga i serie i förhållande till varandra ?
Nödstoppsbrytarna skall inte ligga parallellt med varandra, de måste ligga i serie.
Eftersom du har problem med en säkerhetsfunktion, ta hjälp på plats av någon som kan, inte värt att chansa när det gäller nödstopp. Det är svårt att förklara hur det ska kopplas mha hjälp via nätet om du inte kan rita upp ett schema.
Jag har en helt identisk lokal på andra sidan väggen som jag har tagit hjälp av när jag gjorde installationen.
Nu återstår bara det sista nödstoppet.
Hur ser omkopplingen ut rent fysiskt då jag lägger 2st stopp i serie ? För det verkar uppenbart detta som är problemet.
Tacksam för er hjälp
Har nödstopp med indikeringslampa som jag drar en 5ledare till.
Nu återstår bara det sista nödstoppet.
Hur ser omkopplingen ut rent fysiskt då jag lägger 2st stopp i serie ? För det verkar uppenbart detta som är problemet.
Tacksam för er hjälp
Har nödstopp med indikeringslampa som jag drar en 5ledare till.
BABBA!
Om det nu är en nödstoppskrets du verkligen försöker dig på så har du redan misslyckats.
Just nu bygger du inte en nödstoppskrets. Du bygger en krets med två stora, troligtvis röda, stoppknappar.
För att det ska vara ett nödstopp så måste du ha in en godkänd säkerhetsklassad frånskiljare anpassad till just nödstoppskretsar. Typiskt sett ett säkerhetsrelä.
Ta hjälp av en elektriker för annars kan det stå dig dyrt om det skulle hända något och du inte har all dokumentation och som krävs.
Om det nu är en nödstoppskrets du verkligen försöker dig på så har du redan misslyckats.
Just nu bygger du inte en nödstoppskrets. Du bygger en krets med två stora, troligtvis röda, stoppknappar.
För att det ska vara ett nödstopp så måste du ha in en godkänd säkerhetsklassad frånskiljare anpassad till just nödstoppskretsar. Typiskt sett ett säkerhetsrelä.
Ta hjälp av en elektriker för annars kan det stå dig dyrt om det skulle hända något och du inte har all dokumentation och som krävs.
Man kan säga att du byggt en nödstart. Det är väldigt enkelt att starta, då du kan använda valfri brytare.
Men du behöver trycka in båda för att stoppa. Så det är en ganska farlig koppling du gjort. Men det är ju bra att du testade innan det blev skarpt läge.
Men du behöver trycka in båda för att stoppa. Så det är en ganska farlig koppling du gjort. Men det är ju bra att du testade innan det blev skarpt läge.
Se och begrunda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Var det inte indikatorlampor i "nödstoppen" med?
edit.. Jag brukade lägga nollan på A1 och byggla A2 & 96, spara flera cm tråd och man behöver inte partexa den
edit.. Jag brukade lägga nollan på A1 och byggla A2 & 96, spara flera cm tråd och man behöver inte partexa den

Ta inte illa upp, men du borde köpa en sådan här. Om du inte har fått nog med grepp om ämnet för att omedelbart förstå varför det där inte skulle fungera, borde dina första utsvävningar inte vara med starkström, och speciellt inte med nödstoppkretsar. Folk kan dö, och det kommer då att vara ditt fel. Det är det inte värt.Elpeter80 skrev:Det jag gjorde var att dra en slinga (5g1,5) till båda dessa nödstopp med en dosa emellan.
Tack för all hjälp kring detta problem som uppstod när jag trodde att jag var klar.
Det som hjälpte mig var tipset om att nödstoppknapparna (2st) skulle ligga i serie.
Detta hade jag inte en aning om när jag höll på.
Trodde först det var kabelbrott eller ngt liknande när det inte fungerade.
Nu har jag en anläggning som är avprovad och fungerar tack vare er.
Allt gott
Det som hjälpte mig var tipset om att nödstoppknapparna (2st) skulle ligga i serie.
Detta hade jag inte en aning om när jag höll på.
Trodde först det var kabelbrott eller ngt liknande när det inte fungerade.
Nu har jag en anläggning som är avprovad och fungerar tack vare er.
Allt gott