För att göra en lång historia kort så har jag kommit fram till att den "enklaste" lösningen på att göra elen på cykeln gatlaglig är att bygga ett litet kretskort för att hantera alla states typ blinkers, heljus, roadbook, diverse fjärrkontroller osv. Detta för att minimera kabelkaoset på cykeln.
http://www.runstenracing.se/?p=3117
Första versionen körde med reläer för matningen till hel- och halvljus, men sedan har jag övergått till mosfet för detta som synes.. Senaste kortet har en större avlänkningskondensator och flyttat ut USB-gränssnittet till en FTDI-adapter istället, för att hålla det enklare..
Kortet är byggt som en arduino med lite kringkomponenter, så jag laddar in ardu-bootloadern och kör ardukod på det.
Dock har jag ett återkommande problem med att kortet startar om vid "hög belastning", typiskt om jag använder tutan, eller om motorvarvet går ned så att matningsspänningen sjunker. Det är ju rätt störande när helljuset slocknar och allt återgår till ursprungsstatus. Jag har testat sätta en större kondensator innan (och efter) spänningsregulatorn på kortet, men problemet fortsätter.
Nu har jag kommit på tanken att sätta en diod + kondensator innan voltregulatorn för att inte ladda ur kondensatorn bakvägen, kan det lösa problemet - eller är det någon som har tips på vad jag ska göra för att få detta att lira?
Det är ganska störande när man kör fort och koncentrerar sig på trippmätare, karta, väg och hinder - att dessutom måsta fippla med detta då helljuset slocknar då och då..
Jag har funderat på att helt överge denna lösning till förmån för en lösning med reläer, men jag har inte hittat något bistabilt relä där jag kan växla lägen genom att trycka på en återfjädrande tryckknapp.. Tips på dylika reläer?
Här finns mer om hela projektet att läsa:
http://www.runstenracing.se/?cat=23
Jag har varit iväg på rally bland annat i Albanien och korsat floder och kört i öknen, och lösningen fungerar riktigt bra i stort.. det är bara det här med att den startar om som bekymrar mig..