hjälp med likriktare 20hk motor
-
hjälp med likriktare 20hk motor
Hejsan på er, jag är en nybörjare på el som behöver lite hjälp med en likriktare till min utombordare!
Mitt projekt är att kunna ladda mitt motorcykelbatteri i båten.
Jag vill göra det billigt och via Kina-delar ("ebay", "aliexpress" o.s.v.)
Likriktare har jag översatt från engelskans "rectifier" (ibland skriver de "rectifier and regulator"
Med originaldelar till min utombordare så laddar den 12volt 10ampere, jag skulle vara nöjd om jag fick 4ampere eller mer!
Jag har som första alternativ att köpa en likriktare som är gjord för ATV/Scooter eller liknande, som motsvarar min motors effekt.
(Rätta mig gärna om jag tänker fel, os.v.)
Det skulle röra sig om över 1000:- billigare...
Jag planerar en hängsäkring innan batteriet, hur och vilken märkning ska den ha?
Hur är en likriktare märkt/vad ska jag titta efter för att efterlikna originalet?
Med motorn igång, hur mäter jag med ett instrument växelströmmen som motorn ger?
Vilket resultat bör jag se på en multimeter, på tomgång?
(Jag tror mig veta vilka trådar som är gjorda för likriktare, de är där, men oanvända på min...)
Finns det fördelar/är säkrare, att använda likriktare gjorda för motorer med större effekt, så gör jag gärna det, även om laddeffekten drabbas!
Aja, ni får gärna hjälpa, jag varken kan eller gillar el rent generellt, men det är inte raketforskning!
Fiskaren.
Kan ta bilder på kopplingsplinten där jag har 2 trådar oanvända från statorn...
Alla
Likriktare har jag översatt från engelskans "rectifier" (ibland skriver de "rectifier and regulator"
Med originaldelar till min utombordare så laddar den 12volt 10ampere, jag skulle vara nöjd om jag fick 4ampere eller mer!
Jag har som första alternativ att köpa en likriktare som är gjord för ATV/Scooter eller liknande, som motsvarar min motors effekt.
Jag planerar en hängsäkring innan batteriet, hur och vilken märkning ska den ha?
Hur är en likriktare märkt/vad ska jag titta efter för att efterlikna originalet?
Med motorn igång, hur mäter jag med ett instrument växelströmmen som motorn ger?
(Jag tror mig veta vilka trådar som är gjorda för likriktare, de är där, men oanvända på min...)
Finns det fördelar/är säkrare, att använda likriktare gjorda för motorer med större effekt, så gör jag gärna det, även om laddeffekten drabbas!
Aja, ni får gärna hjälpa, jag varken kan eller gillar el rent generellt, men det är inte raketforskning!
Fiskaren.
Alla
-
Re: hjälp med likriktare 20hk motor
En likriktare kostar inte så mycket mer om du väljer en som klarar 4A eller 40A.merc200dalarna skrev:Hejsan på er, jag är en nybörjare på el som behöver lite hjälp med en likriktare till min utombordare!
Fiskaren.
Alla
Likriktaren behöver klara den ström som generatorn kan leverera. Därför bör du välja en likriktare på drygt 10A. MC batteriet klarar dock inte några större strömmar när du laddar så du behöver något som förhindrar överladdning.
Har ingen erfarenhet av hur utombordsmotorer beter sig. Motorcyklar brukar man ha shuntregulatorer till för att begräns laddningen. Men då har ju MC ett ganska stort varvtalsområde och en generator som passar för shuntladdning. En generator för 10A är låter lite väl mycket för att shunta ner.
En utombordsmotor har nog ett varvtalsområde som ligger mera åt bilhållet. Då vore det nog bättre med en serieregulator. Ett sätt att komma närmare ett beslut är att se hur orgnaltillbehören laddar.
En fördel med shuntregulatorn är att den inte har något spänningsfall som gör att vi tappar spänning från generatorn.
För att avgöra om en serieregulator är vettig så bör man veta mer. T.ex spänningen från generatorn vid olika varvtal vore intressant att veta. Mät växelspänningen med multimetern i AC läge. Ha något som belastar generatorn lite grann. En lampa på 5 - 15W blir bra.
Jag tror att dom tamparna som är lediga är bara till så kallade instrument belysning.
Och där får inte du ut så mycket ström,även om du får ut skapligt med vexelspänning
så får du inte ut mycket ström(Amper ).Men om du har någon schema så ta gärna en bild
på den.
Och där får inte du ut så mycket ström,även om du får ut skapligt med vexelspänning
så får du inte ut mycket ström(Amper ).Men om du har någon schema så ta gärna en bild
på den.
dom kan ge upp mot 50v ac obelastat vid högre varvtal
jag körde fulvarianten att bara likrikta och mot ett större bilbatteri, ryckte ut sladden när spänningen blev för hög, 14v på ett ungefär
vill man ha max effekt så skulle man kunna köpa en stepdown modul som klarar 10A, likrikta konding stepdownmodul bakspänningsdiod och till battteriet och då får man spänningsbegränsning och med rätt modul även strömbegränsning
jag körde fulvarianten att bara likrikta och mot ett större bilbatteri, ryckte ut sladden när spänningen blev för hög, 14v på ett ungefär
vill man ha max effekt så skulle man kunna köpa en stepdown modul som klarar 10A, likrikta konding stepdownmodul bakspänningsdiod och till battteriet och då får man spänningsbegränsning och med rätt modul även strömbegränsning
-
Tack för svaren!
Originaltillbehöret ser ut såhär
Och belysningsströmmen är nog vad jag behöver, tror jag.
Det finns tydligen bara 4 spolar, ladd och tändning går via CDI, autochoke ensam, och kvar blir belysning.
Även på modeller med laddning original.
Länk till motsvarande min modell, med diverse scheman under "electrical 2-5" och "generator":
http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Det svåra för mig med att hitta en liten belastning att belasta med medan jag kör är att jag inte ens kan "tjuvkoppla"
in nått sånt. (men jag såg det på nån video på youtube, nått college i amerika som lärde ut att testa likriktare på MC...)
Om belysningstrådarna INTE är rätt, var får då originaldelarna sina 12v 10A?
För övrigt får ni gärna tala om för mig var ingången på en likriktare sitter med, jag ser bara trådarna som går ut, eller är det några av dem som
också ska ta in strömmen? (konstigt att de alla kommer ut ur en sida, för mig, en novis alltså...)
Om ni skrattar gott åt min okunskap, så bjuder jag på det ; )
Originaltillbehöret ser ut såhär

Och belysningsströmmen är nog vad jag behöver, tror jag.
Det finns tydligen bara 4 spolar, ladd och tändning går via CDI, autochoke ensam, och kvar blir belysning.
Även på modeller med laddning original.
Länk till motsvarande min modell, med diverse scheman under "electrical 2-5" och "generator":
Det svåra för mig med att hitta en liten belastning att belasta med medan jag kör är att jag inte ens kan "tjuvkoppla"
in nått sånt. (men jag såg det på nån video på youtube, nått college i amerika som lärde ut att testa likriktare på MC...)
Om belysningstrådarna INTE är rätt, var får då originaldelarna sina 12v 10A?
För övrigt får ni gärna tala om för mig var ingången på en likriktare sitter med, jag ser bara trådarna som går ut, eller är det några av dem som
också ska ta in strömmen? (konstigt att de alla kommer ut ur en sida, för mig, en novis alltså...)
Om ni skrattar gott åt min okunskap, så bjuder jag på det ; )
Om du klickar på "electrical 2" på din länk och tittar högst upp till höger
så ser du en svart klump med numreringar 1,35 och 6,10 där har du dina fyra kontakter
ock den separata jordkabeln som skruvas fast på blocket någonstans
så ser du en svart klump med numreringar 1,35 och 6,10 där har du dina fyra kontakter
ock den separata jordkabeln som skruvas fast på blocket någonstans
För att få ett hum om hur mycket ström du kan använda för att ladda skulle du behöva göra några mätningar. Du behöver en last, t.ex. effektmotstånd 10ohm 17W, två multimetrar, en som mäter växelström, en som mäter växelspänning.
Mät växelspänningen och växelströmmen på tomgång med och utan last.
Mät växelspänningen och växelströmmen på ett högre varvtal med och utan last.
EDIT: såg att Mindmapper föreslagit samma sak.
Mät växelspänningen och växelströmmen på tomgång med och utan last.
Mät växelspänningen och växelströmmen på ett högre varvtal med och utan last.
EDIT: såg att Mindmapper föreslagit samma sak.
-
BEARING>>> Jag är så pass nybörjare att jag behöver hjälp med att använda multimetern. Jag vill veta vart jag ska hålla RÖD och SVART pol(???) medan motorn går på tomgång respektive 3000 varv (halvfart, min motors maxvarv är ~6000)? Ska RÖD vara i ett av de två pluggade uttagen och SVART hållas mot jord? Eller ska båda hållas i de två uttagen? Hur gör man? Kan ni ge ett tips på hur jag ska belasta, som inkluderar hur jag rent fysiskt får dit belastningen på de här uttagen. Jag har förstås lite elgrejer hemma men inte så mycket lös tråd och lösa socklar för lampor o.s.v. Så era tips får gärna innehålla detaljer av hushållsartiklar man kan använda att skapa en liten belastning.
Jag kollar förstås runt lite på youtube o.s.v. och lär mig mer och mer.
Men handfasta råd är de bästa.
Tack ska ni ha förresten
Jag kollar förstås runt lite på youtube o.s.v. och lär mig mer och mer.
Men handfasta råd är de bästa.
Tack ska ni ha förresten
>ladda mitt motorcykelbatteri i båten.
>till min utombordare
Mycket dålig rubrik.
Bättre "Ladda motorcykelbatteri från utombordare ".
Och att det är en " F20LMHA Yamaha Outboard" rätt ??
http://yamahaoutboards.com/outboards/Po ... ifications
Enligt länk ovan "Alternator Output 10A ** " = Växelströms generator 10A ut
Är garanterat max 10A under absolut bästa förhållanden, troligen 5-7A i praktiken......
Någon "spänning ut" i volt anges inte ??
Betyder detta att "spänningsregulatoren" säljes som tillval ???
RECTIFIER & REGULATOR ASSY = " likriktare & regulator""
6AH-81960-00-00
$143.35
$121.04
Sök på " rectifier regulator assy yamaha outboard motor"
>till min utombordare
Mycket dålig rubrik.
Är garanterat max 10A under absolut bästa förhållanden, troligen 5-7A i praktiken......
6AH-81960-00-00
$143.35
$121.04
Dom finns på eBay för ca 600kr, så inte värt att bygga eget.
Du ska mäta spänningen i växelspänningsläge mellan de två stiften, polaritet spelar inte någon roll vid växelström. Spolen är antagligen inte ansluten till jord, men det kan du kolla med en resistansmätning till jord med motorn avstängd.
Du ska mäta spänningen i växelspänningsläge mellan de två stiften, polaritet spelar inte någon roll vid växelström. Spolen är antagligen inte ansluten till jord, men det kan du kolla med en resistansmätning till jord med motorn avstängd.
-
Tycker du ja.....GFEF skrev:>ladda mitt motorcykelbatteri i båten.
>till min utombordare
Mycket dålig rubrik.
6AH-81960-00-00
$143.35
$121.04
Jasså har du hittat en länk på boats.net?
Och en länk till yamahas hemsida?
Passade du på att ta fram det svenska priset?
Vad väntar du dig att du bidrar med i diskussionen?
Jag må vara ny på elektronik, men jag är inte ny på forum....
-
BEARING>>> de finns på ebay för 70 spänn med: http://www.ebay.com/itm/5-Wire-Voltage- ... pF&vxp=mtr
Jag har byggt en regulator för en motorcykel (trefas, din är enfas). Finns en tråd på forumet. Tog en massa tid att bygga och testa, blev inte särskilt vacker, och den slutade fungera efter en sommar vilket gjorde att den även dödade batteriet. Sen köpte jag en begagnad på skroten för några hundra som har fungerat hur bra som helst.
Den billiga på ebay misstänker jag inte tål 10A, du får försöka hitta specifikation. Men annars tror jag att valfri regulator för enfas fungerar om den tål 10A. Men jag kan så klart inte vara hundra.
Den billiga på ebay misstänker jag inte tål 10A, du får försöka hitta specifikation. Men annars tror jag att valfri regulator för enfas fungerar om den tål 10A. Men jag kan så klart inte vara hundra.
-
BEARING>>> Så är det nog, men jag tänkte att motorcyklar varvar säkert 11k, plus att motorn är på 750cc. Tänkte lixom att jag då överdimensionerar...