Fel på TV - värt att försöka fixa?
Re: Fel på TV - värt att försöka fixa?
Som du säger så är det väl frågan om det är värt jobbet.
Men spontant ser ett par elyter lite "svullna" ut, om det
är någon fotografisk effekt vet jag inte...
Men spontant ser ett par elyter lite "svullna" ut, om det
är någon fotografisk effekt vet jag inte...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dom inringade ser bra ut,däremot en mindre lyt bakum den gula komponenten
ser lite på smällen,eller kanske synvilla det med.Om alla lytarna är OK
då återstår "Mjukvarufel",korupt mjukvara.Toshiba tillhandahåller mjukvaran på
sin hemsida men tyvärr så fans inte din modell där.( För gammal ? )
Har du gjort det jag tipsade om fabriksåterställning och Eco inställningar?
Det är det första man skall göra
ser lite på smällen,eller kanske synvilla det med.Om alla lytarna är OK
då återstår "Mjukvarufel",korupt mjukvara.Toshiba tillhandahåller mjukvaran på
sin hemsida men tyvärr så fans inte din modell där.( För gammal ? )
Har du gjort det jag tipsade om fabriksåterställning och Eco inställningar?
Det är det första man skall göra
Jag har gjort fabriksåterställning, låtit strömsladden vara ur över natten och sen gjort en ny kanalsökning. Bilden är fortfarande väldigt rosa/lila (beroende på om man väljer kall, varm eller neutral).
Eco-inställningarna förstår jag inte varför jag ska behöva in och pilla på, bilden har ju varit problemfri förut utan att nån har rört dem. Och det är alltså inga små färgfel i bilden.
(På fotot syns det inte riktigt hur illa det är med färgerna, kamerans auto-vitbalans verkar kompensera en del av det.)
Jag tyckte inte att nån av lytarna såg det minsta bullig ut, det var ju nästan dammfritt inuti burken också (bilderna är tagna innan jag borstade bort det lilla damm som fanns).
Jag tror inte mjukvaran går att uppdatera, burken har ingen synlig serieport eller anslutning för USB. Möjligen kan den uppdateras "over the air", men det vet jag inte om det finns stöd för i DVB-T-nätet. Knappast för en så gammal modell.
Kollade lite snabbt på blocket och nån i Sollentuna sålde en 37-tums LG-TV för 500 spänn, fanns många 40-45 tums burkar för nån tusenlapp. Så det känns inte riktigt värt att lägga mer jobb på den här burken i och med att det inte verkar vara nåt känt problem.
Eco-inställningarna förstår jag inte varför jag ska behöva in och pilla på, bilden har ju varit problemfri förut utan att nån har rört dem. Och det är alltså inga små färgfel i bilden.
(På fotot syns det inte riktigt hur illa det är med färgerna, kamerans auto-vitbalans verkar kompensera en del av det.)
Jag tyckte inte att nån av lytarna såg det minsta bullig ut, det var ju nästan dammfritt inuti burken också (bilderna är tagna innan jag borstade bort det lilla damm som fanns).
Jag tror inte mjukvaran går att uppdatera, burken har ingen synlig serieport eller anslutning för USB. Möjligen kan den uppdateras "over the air", men det vet jag inte om det finns stöd för i DVB-T-nätet. Knappast för en så gammal modell.
Kollade lite snabbt på blocket och nån i Sollentuna sålde en 37-tums LG-TV för 500 spänn, fanns många 40-45 tums burkar för nån tusenlapp. Så det känns inte riktigt värt att lägga mer jobb på den här burken i och med att det inte verkar vara nåt känt problem.
Bilden flipp men inte osd:n, udda. Gissar nog jag med på något mer allvarligt.
Jag tycker inte heller att det är värt på en så gammal burk.
Där jag bor så har vi en ganska stor auktions firma so har gått över till internet
istället för klubba i en lokal.Brukar följa resultatet och det stämmer det du säger
att an 22"-42" klubbas för runt 600 kronor. Och det är samma visa på blocket
Så det är bara att ta FARVÄL och tacka för den felfria tiden
Där jag bor så har vi en ganska stor auktions firma so har gått över till internet
istället för klubba i en lokal.Brukar följa resultatet och det stämmer det du säger
att an 22"-42" klubbas för runt 600 kronor. Och det är samma visa på blocket
Så det är bara att ta FARVÄL och tacka för den felfria tiden
Ljuger kameran?
Slå ett öga på denna innan du ger upp...
Slå ett öga på denna innan du ger upp...
Den var inte bullig på ovansidan i alla fall (det kollade jag noga på alla), det där skumma strecket på sidan kan vara en synvilla orsakad av ljus från sidan. Nu har jag ju skruvat ihop burken igen eftersom den inte kunde ligga kvar på köksbordet.
Den stora frågan är ju också om en felaktig konding verkligen borde ge det skumma felet.
Det stämmer att OSD verkar ha rätt färger, jag ska kolla sen om Wii och PS2 (som vi har kopplade till den) har vettiga eller skumma färger. Det verkar lite lustigt om det bara är tuner-delen som ger skumma färger. Särskilt när det är DVB-T (hade det varit PAL hade det varit en annan femma).
Den stora frågan är ju också om en felaktig konding verkligen borde ge det skumma felet.
Det stämmer att OSD verkar ha rätt färger, jag ska kolla sen om Wii och PS2 (som vi har kopplade till den) har vettiga eller skumma färger. Det verkar lite lustigt om det bara är tuner-delen som ger skumma färger. Särskilt när det är DVB-T (hade det varit PAL hade det varit en annan femma).
Tuner delen kan inte ge sådana fel.Felet ligger nog i signalprocessen på moderkortet
eller på T-con kortet( tajming kortet )brukar sitta mitt på ovankanten förbunden
med en flatkabel(oftast) från moderkortet, eller en massa tunna kablar.
Sådana här fel är mer komplicerade än man kan tro.Det är en hel del processer
som signalen från kanalväljaren skall gå igenom tills det blir en en bild på skärmen
eller på T-con kortet( tajming kortet )brukar sitta mitt på ovankanten förbunden
med en flatkabel(oftast) från moderkortet, eller en massa tunna kablar.
Sådana här fel är mer komplicerade än man kan tro.Det är en hel del processer
som signalen från kanalväljaren skall gå igenom tills det blir en en bild på skärmen
Fanns bara två till kretskort utöver de två jag har bild på. Det ena var vid knappsatsen (knappar, lysdioder och IR-mottagare gissar jag) och det andra tror jag var backlighten (det satt ett gäng, fyra tror jag, identiska, i princip gjutna, klumpar på det).
Den skärmade lilla boxen tror jag är tuner-delen, det var i alla fall där antennkabeln gick in och liknande sitter på mina TV-kort i min MythTV backend.
Vi använder ju egentligen inte denna TV för TV-tittande, men eftersom jag inte fått uppdatering av Boxer-kortet att fungera i min backend ännu så måste jag sätta det i en TV några timmar varannan månad (och den där TVn är den enda som vi har antennkabel framdragen till idag). Det var så jag upptäckte problemet, när den har använts med frontend (vid HDMI) eller TV-spelen (de sitter via SCART) så har ingen märkt av några problem.
Den skärmade lilla boxen tror jag är tuner-delen, det var i alla fall där antennkabeln gick in och liknande sitter på mina TV-kort i min MythTV backend.
Vi använder ju egentligen inte denna TV för TV-tittande, men eftersom jag inte fått uppdatering av Boxer-kortet att fungera i min backend ännu så måste jag sätta det i en TV några timmar varannan månad (och den där TVn är den enda som vi har antennkabel framdragen till idag). Det var så jag upptäckte problemet, när den har använts med frontend (vid HDMI) eller TV-spelen (de sitter via SCART) så har ingen märkt av några problem.
Den här historien blir ju bara bättre och bättre... Har du något namn på avhopparen, jag vil investera alla mina pengar i honom, kan han ta sådan enorma marknadsandelar med billiga felaktiga kopior måste han kunna göra guld av sand med! Rimlighets analyser trodde jag i alla fall folk här gjorde av stories, men tydligen inte...Nerre skrev:Det var väl nån "avhoppare" från en stor kondensatortillverkare som hoppade av och började tillverka egna, men det visade sig att receptet på elektrolyten inte riktigt var rätt så det blev stora problem. Jag har haft flera gamla Pentium IV-burkar som har dött kondensatordöden (alla ellyter på moderkortet uppsvällda).AndLi skrev:I mina öron låter det bara som en jäkligt dålig ursäkt för att man gjort en felkonstruktion som man inte vågar stå för...Nerre skrev: Är inte det här med dåliga ellyter bara nåt som var stort problem under en kort tidsperiod, på grund av brister hos nån tillverkare?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag snabbgooglade och det verkar i alla fall finnas misstankar om industrispionage/"avhopp":
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor ... estigation
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor ... estigation
Visst var det så, är rätt allmänt känt. Då dessa kondensatorer gjordes med ett felaktigt recept, då de som det snoddes ifrån hade sina misstankar så de lät ett felaktigt recept ligga framme, så tillverkade således de andra kondensatorer med mycket kort livslängd.
Då alla företag vill ha det billigaste så köptes det mängder av dessa felaktiga av många tillverkare vilket gjorde att mååånga grejer på konsumentsidan rätt snart fick problem inom garantitiden.
Nu idag har industrin mer koll på sådant här efter denna skandal så det förkommer betydligt mer sällan att sådant händer inom garantitiden och absolut inte i närheten av de mängder som det var då men det finns tex tillverkarfel som kan göra att de håller kortare eller andra faktorer.
Då alla företag vill ha det billigaste så köptes det mängder av dessa felaktiga av många tillverkare vilket gjorde att mååånga grejer på konsumentsidan rätt snart fick problem inom garantitiden.
Nu idag har industrin mer koll på sådant här efter denna skandal så det förkommer betydligt mer sällan att sådant händer inom garantitiden och absolut inte i närheten av de mängder som det var då men det finns tex tillverkarfel som kan göra att de håller kortare eller andra faktorer.