Servomotor + frekvensomriktadre

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jimmy6,2

Servomotor + frekvensomriktadre

Inlägg av jimmy6,2 »

Hej,
någon som vet om det skulle funka att koppla en AC servomotor till en frekvensomriktare?
Frekvensomriktaren som jag har kan ge 250hz ut.

//Per
H.O

Re: Servomotor + frekvensomriktadre

Inlägg av H.O »

Det beror nog på typen av omformare och typen av motor....
Jag var av uppfattningen att det inte gick att köra annat än induktionsmotorer men frekvensomriktare men har blivit "tillrättavisad" av Oscar (DAP här på EF) som kan mycket om omformare från OMRON (bland annat) och som säger att det går men mycket fipplande på inställningarna.

Sen beror det ju på vad syftet är. Vill du bara får motorn att rotera eller försöker du ersätta en "riktigt" servodrive med en omriktare?
JanErik

Inlägg av JanErik »

Så länge den är trefas och frekvensomformaren stöder permanentmagnetmotorer ska det väl gå...?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har gjort det, men det var struligt

var för att kunna köra axlar på halvfärdiga maskiner
både siemens och fanuc, man får ha en större frekvensare än vad man tror, och fippla en hel del för att det skall fungera och det funkade ändå inte hundra
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

tack för svar
Motorn sitter som drivmotor på en fräs och det blir extra jobb att montera en "vanlig" 3 fas motor.
Ett tag tänkte jag sätta AC servon på alla axlar inklusive driften men jag ångrade mej, så nej jag behöver inte kunna positionera.
Dessutom har jag ingen lämplig controller och drive till motorn, men jag har en frekvensomriktare Eurotherm 650/055/400 liggande.
Det blir väl till att jaga tag i en manual och läsa på.

//Per
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Originaldrivaren då?
Är den trasig?
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Original driven kräver även en controller och en massa kod, jag vill ha något enklare.

Nu har jag läst manualen för frekvensomriktaren och tyvärr verkar det inte funka, så det blir nog till att antingen sälja fräsen utan drift eller skaffa en vanlig trefasmotor.

tack ändå.

//Per
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

grym skrev:har gjort det, men det var struligt

var för att kunna köra axlar på halvfärdiga maskiner
både siemens och fanuc, man får ha en större frekvensare än vad man tror, och fippla en hel del för att det skall fungera och det funkade ändå inte hundra
Du skriver att det inte funkade hundra, vad vad det som inte funkade hundra?

//Per
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

jimmy6,2 skrev:Original driven kräver även en controller och en massa kod, jag vill ha något enklare.

Nu har jag läst manualen för frekvensomriktaren och tyvärr verkar det inte funka, så det blir nog till att antingen sälja fräsen utan drift eller skaffa en vanlig trefasmotor.

tack ändå.

//Per
Det verkar som det har kommit en nyare modell av min drive som heter AC650S (min heter bara 650) som klarar permanentmagnet motorer.

//Per
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man fick inte ren gång på dom, gissar att som otor är dom elektriskt och magnetiskt sett syva och inte så förlåtande som en vanlig asynkronmotor
jimmy6,2

Inlägg av jimmy6,2 »

Tack för svar, AC servon har tight gång.

Jag har en Vacon frekvensomriktare liggande, kanske funkar den. Annars får jag använda ett gammalt Omron AC servo som inte behöver någon kontroller, den går att styra på puls/riktning men då måste jag göra om motorfästet.

//Per
Skriv svar