Hjälp med felsökning av eget kretskort
Hjälp med felsökning av eget kretskort
Hej!
Jag försöker lära mig lite om elektronik. Just nu försöker jag att förstå mig på hur transistorer och optokopplare fungerar. Jag har försökt mig på att rita ett eget kretskort som b la styr ett antal transistorer via optokopplare. Men får det inte riktigt att fungera. Är säkert mängder med fel som är självklara för er som är mer kunniga.
Jag har skrivit ett enkelt program som i fem sek aktiverar en utgång på PIC16F690 och sen slår av den igen i fem sek osv. Det är T3 i bilden nedan jag försöker med just nu. När jag kopplar multimetern till JP6 i bilden uppför den sig precis som förväntat. 5v i fem sek och sen 0V i fem sek. Samma sak gäller om jag kopplar en LED. Men problemet är att om jag kopplar på t ex en liten DC motor för 5V händer ingenting.
Någon som kan se vad problemet kan vara? Känner att jag inte riktigt har kunskaper nog för att hitta orsaken till detta. Så om ni har lust får ni gärna komma med tips.
Jag försöker lära mig lite om elektronik. Just nu försöker jag att förstå mig på hur transistorer och optokopplare fungerar. Jag har försökt mig på att rita ett eget kretskort som b la styr ett antal transistorer via optokopplare. Men får det inte riktigt att fungera. Är säkert mängder med fel som är självklara för er som är mer kunniga.
Jag har skrivit ett enkelt program som i fem sek aktiverar en utgång på PIC16F690 och sen slår av den igen i fem sek osv. Det är T3 i bilden nedan jag försöker med just nu. När jag kopplar multimetern till JP6 i bilden uppför den sig precis som förväntat. 5v i fem sek och sen 0V i fem sek. Samma sak gäller om jag kopplar en LED. Men problemet är att om jag kopplar på t ex en liten DC motor för 5V händer ingenting.
Någon som kan se vad problemet kan vara? Känner att jag inte riktigt har kunskaper nog för att hitta orsaken till detta. Så om ni har lust får ni gärna komma med tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Hjälp med felsökning av eget kretskort
Tycker det ser ut som om du försöker få transistorn att leda ström åt fel håll. Kanske skulle vara PNP ?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är rätt håll
men T1 och T2 har fått lite för många ledare som hamnat på varandra
T3 T4 ser bättre ut
Vad är det för värde - nummer på komponenterna?
Swech
men T1 och T2 har fått lite för många ledare som hamnat på varandra
T3 T4 ser bättre ut
Vad är det för värde - nummer på komponenterna?
Swech
Tack för snabba svar!
Tror ledarna är okej. Är bara på bilden det ser ut så. Kollade och ser inte ut som dom har kontakt med varandra.
De komponenter jag använt är:
Optokopplare: 4N35
Transistor: 2N4401
Är kanske helt fel val av komponenter. Men har som sagt inte riktigt koll på läget.
Tror ledarna är okej. Är bara på bilden det ser ut så. Kollade och ser inte ut som dom har kontakt med varandra.
De komponenter jag använt är:
Optokopplare: 4N35
Transistor: 2N4401
Är kanske helt fel val av komponenter. Men har som sagt inte riktigt koll på läget.
Det ser även konstigt ut kring R2, R8 och R9 vid dioden i optokopplaren. Är dessa sammankopplade som det ser ut eller är det också riktigt i verkligheten?
Gör så att du slår på lagret med komponentvärden och lägger upp ett nytt schema.
Även lägga upp brd samt sch filerna skulle förenkla när set ser lite knepigt ut med korsade ledare i schemat och sammankopplingar vid flera korsade ledare.
Även lägga upp brd samt sch filerna skulle förenkla när set ser lite knepigt ut med korsade ledare i schemat och sammankopplingar vid flera korsade ledare.
Är en totalt kass ritning. Har ingen talang för det riktigt känner jag. Men kanske kan bli bättre nån gång.
Tror att ledarna är okej.
Får ju fram signal och funkar att tända och släcka LED. Har iof bara testat med T3 och T4. Testade även med en 10W LED och det var inga problem.
Motstånden till transistorn är 10kOhm.
Motstånden till optokopplaren är 150 Ohm.
Lägger upp en om möjligt ännu mer rörig bild.
Tror att ledarna är okej.
Får ju fram signal och funkar att tända och släcka LED. Har iof bara testat med T3 och T4. Testade även med en 10W LED och det var inga problem.
Motstånden till transistorn är 10kOhm.
Motstånden till optokopplaren är 150 Ohm.
Lägger upp en om möjligt ännu mer rörig bild.
- prototypen
Vi får gissa en hel del
Om IC 3 ger 5 volt och basmotståndet är 10 kOhm så blir basströmmen 0,4 mA någon vettig hFE för transistorn kan vara 50 ggr skulle ge en ström till motorn på 20 mA.
Får fortsätta gissa att någon 5 voltsmotor startar inte med 20 mA.
Hela forumet torde rekommendera dig att använda en logic level FET transistor.
Sedan har jag alltid en stående fråga, varför ska det användas optokopplare?
Kostar pengar och drar ström.
Protte
Om IC 3 ger 5 volt och basmotståndet är 10 kOhm så blir basströmmen 0,4 mA någon vettig hFE för transistorn kan vara 50 ggr skulle ge en ström till motorn på 20 mA.
Får fortsätta gissa att någon 5 voltsmotor startar inte med 20 mA.
Hela forumet torde rekommendera dig att använda en logic level FET transistor.
Sedan har jag alltid en stående fråga, varför ska det användas optokopplare?
Kostar pengar och drar ström.
Protte
- prototypen
Det hela är ju lite tokigt.
Optokopplarna drivs med cirkus 26 mA, nu blir det nog inte så mycket för PIC ska väl begränsa till 20 mA.
Koppla förbi optokopplarna och driv transistorn med 26 mA så kommer nog motorn att hoppa igång.
Sätt 10 ohm i serie med 0,1 µF och sätt det tvärs över motoranslutningarna så motorn inte stör µC.
Protte
Optokopplarna drivs med cirkus 26 mA, nu blir det nog inte så mycket för PIC ska väl begränsa till 20 mA.
Koppla förbi optokopplarna och driv transistorn med 26 mA så kommer nog motorn att hoppa igång.
Sätt 10 ohm i serie med 0,1 µF och sätt det tvärs över motoranslutningarna så motorn inte stör µC.
Protte
Tack så mycket för svar!
Så om jag förstår det rätt startar motorn inte pga att den får för lite ström?
Anledningen till optokopplarna är lite olika. Huvudsyftet med kortet är att driva ett reläkort där jag ska koppla ett antal elektromagneter till. Vill undvika att PICén startas om när relät slår till. Då trodde jag optokopplare var vägen att gå. Får väl se om det går att styra relät. Har inget hemma att testa med för tillfället.
En annan anledning är att jag vill lära mig behärska fler komponenter därför testade jag med optokopplare och transistorer. Har aldrig använt dessa innan.
Så om jag förstår det rätt startar motorn inte pga att den får för lite ström?
Anledningen till optokopplarna är lite olika. Huvudsyftet med kortet är att driva ett reläkort där jag ska koppla ett antal elektromagneter till. Vill undvika att PICén startas om när relät slår till. Då trodde jag optokopplare var vägen att gå. Får väl se om det går att styra relät. Har inget hemma att testa med för tillfället.
En annan anledning är att jag vill lära mig behärska fler komponenter därför testade jag med optokopplare och transistorer. Har aldrig använt dessa innan.
Optokolare används mest i nätdelar där man vill isolera
primär sidan från sekundär sidan,så i ditt fall krånglar det till bara.
Håller med dom andra,kör utan.
primär sidan från sekundär sidan,så i ditt fall krånglar det till bara.
Håller med dom andra,kör utan.
- prototypen
Elektromagneter är väldigt snälla så med en flybackdiod så ger de inga störningar alls.
Jo men bra att lära sig om olika komponenter, nu har du ju fått en vink om hur man dimensionerar basmotstånd och liknande.
Sedan har ingen skrivit något om att det BÖR (näst intill SKALL) sitta ett motstånd mellan bas och emitter, för att leda bort läckströmmen från optokopplaren.
Protte
Jo men bra att lära sig om olika komponenter, nu har du ju fått en vink om hur man dimensionerar basmotstånd och liknande.
Sedan har ingen skrivit något om att det BÖR (näst intill SKALL) sitta ett motstånd mellan bas och emitter, för att leda bort läckströmmen från optokopplaren.
Protte
Tack så jätte mycket för hjälpen! Utgick bara från nått exempel jag hittat där dom använde 10kohm.
Så säg att jag skulle vilja driva en motor på 200 mA. Räcker det då med att byta basmotståndet till 1kohm. Något mer man ska tänka på?
Tror ni det kommer vara möjligt att aktivera ett relä med den kopplingen jag har nu?
Så säg att jag skulle vilja driva en motor på 200 mA. Räcker det då med att byta basmotståndet till 1kohm. Något mer man ska tänka på?
Tror ni det kommer vara möjligt att aktivera ett relä med den kopplingen jag har nu?
- prototypen
Med det här schemat så väljer du en lämplig logic level FET som tål spänning och ström för magneter eller relän.
Protte
Protte